Promowanie marki w serwisie YouTube

promowanie marki na Youtube

Serwis YouTube powstawał kilkanaście lat temu w celu wrzucania do sieci krótkich, najczęściej zabawnych filmików i konkurował z kilkunastoma innymi stronami o podobnych zastosowaniach. Dzisiaj YouTube jest w stanie mierzyć się z telewizją, jest jednym z najczęściej odwiedzanych serwisów w całym internecie, osiągnął sukces o jakim wiele innych portali jest w stanie tylko marzyć.

Co jednak wpłynęło na tak szybki rozwój? W jaki sposób YouTube zdominował inne podobne serwisy?

Przede wszystkim YouTube jest dostępny na całym świecie i na każdym urządzeniu – coraz więcej osób ogląda filmy poprzez aplikację mobilną na smartfonach i tabletach, a nie tylko na laptopie czy stacjonarnym komputerze. Użytkownik może oceniać filmy, zapisywać je, dodawać do ulubionych oraz zaznaczać, które chce oglądnąć w wolnym czasie, co jest sporym udogodnieniem.  Kolejną ważną kwestią są wyświetlane reklamy. Nie są one nachalne, łatwo je wyłączyć lub pominąć, mimo to właśnie dzięki zarobkom na nich YouTube był w stanie tak znacznie odskoczyć konkurencji.

Serwis jest podzielone na dane bloki tematyczne, odpowiadające widzowi w każdym wieku, o różnych zainteresowaniach. Każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie w dziale muzyki, sportu, informacji i wielu innych. Z biegiem czasu zaczęło powstawać coraz więcej kanałów tworzonych przez zwykłych ludzi, którzy chcieli dzielić się wiedzą, tworzyć różne autorskie treści lub po prostu dostarczać rozrywkę. Obecnie takie osoby nazywa się YouTuberami, a część z nich jest w stanie konkurować popularnością z najbardziej znanymi aktorami czy sportowcami.

To właśnie YouTuberzy w znacznej mierze stanowią dzisiaj o sile serwisu i są w stanie generować wyświetlenia liczone w milionach. Nie bez powodu wiele marek i firm z własnej inicjatywy podejmuje się współpracy na mocy której podczas filmiku lokowane są różne produkty związane oczywiście z tematyką kanału – dlatego Krzysztof Golonka prowadzący kanał Trenuj z Krzychem reklamuje odzież i obuwie sportowe, a Red Lipstick Monster, Youtuberka zajmująca się głownie makijażem, promuje różnego rodzaju kosmetyki.

Oprócz wyżej wspomnianej formy promocji na scenie polskiego YouTube są również kanały cieszące się tak dużą popularnością, że ich twórcy otrzymują oferty współpracy od ogromnej ilości firm, mimo że pozornie tematyka filmów nie łączy się z daną marką. Idealnym przykładem jest kanał AbstrachujeTV, który zajmuje czołowe miejsce w rankingu wyświetleń i subskrybentów. Niesamowity potencjał promocyjny dostrzegły m.in. Coca Cola, New Balance, czy sieć komórkowa Play.

Play jako jedna z pierwszych firm postanowiła wynieść współpracę z YouTuberami na jeszcze wyższy poziom i stworzyła serię reklam telewizyjnych i internetowych, w których zachęcają do rejestracji numeru na kartę za pomocą hasła „Cały internet przeszedł do Play”, co ma znajdować potwierdzenie w osobach występujących w tych reklamach, do których należą najbardziej rozpoznawali polscy twórcy, między innymi wyżej wspomniani Abstrachuje (Czarek Jóźwik, Rafał Masny, Robert Pasut) i Red Lipstick Monster (Ewa Grzelakowska-Kostoglu), a także Łukasz Jakóbiak (20m2), Paulina Mikuła (Mówiąc inaczej), Karol Gązwa (Blowek), Piotr Skowyrski (Izak), Piotr Ogiński (Kocham Gotować), Martin Stankiewicz oraz Szparagi (Natalia Szymaniec i Karolina Pielesiak).

 Ogromna ilość YouTuberów występujących w tej reklamie, a tworzących kanały o bardzo różnorodnej tematyce pokazuje jak bardzo znaczącymi osobami są oni w kształtowaniu opinii publicznej i trafianiu do odpowiedniej grupy odbiorców. Pokazuje to, jak ważnym środkiem przekazu oraz reklamy stał się sam YouTube. Obecnie to w tym portalu tkwi największy potencjał marketingowy jeśli chodzi o promocję marki, zwłaszcza, jeśli celem jest trafienie do ludzi młodych.

Jednak ilość wyświetleń czy subskrypcji nie jest jedynym wyznacznikiem według którego dana firma chce się podjąć współpracy z twórcą kanału. Nie bez znaczenia jest też wizerunek tworzony przez daną osobę, jej zachowanie, wzbudzanie sympatii, czy też treści przekazywane w mediach. Tak więc słupki popularności nie są jedynymi wyznacznikami sukcesów kampanii reklamowej. Firma musi ocenić jak współpraca będzie postrzegana przez potencjalnego konsumenta. Działa to oczywiście w dwie strony, gdyż twórca również jest narażony na to jak współpracę z daną marką ocenią jego widzowie.

Uwzględniając że w dzisiejszych czasach internet jest najbardziej rozwiniętym medium i pozwala dogłębnie poznać wady i zalety danego produktu oraz trafia do bardzo szerokiego grona odbiorców, to współpraca marek z YouTuberami – pod warunkiem że jest dobrze dobrana – może być najbardziej skutecznym sposobem prowadzenia działań marketingowych.


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

*

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>