Jak założyć bloga – krok po kroku [poradnik]

jak założyć bloga - poradnik

Chcesz założyć własnego bloga? Doskonale! Blog to nie tylko świetny sposób na realizację swoich pasji, ale również przy odrobinie zapału i systematyczności może to być źródło dodatkowego dochodu, czy to z reklam czy właśnie z afiliacji. 

Jeśli to Twoje początki z blogowaniem, warto skorzystać z kilku porad by oszczędzić sobie długich godzin spędzonych przy tworzeniu pierwszego bloga oraz uniknąć istotnych błędów. Z tego powodu zebraliśmy dla Ciebie w jednym miejscu wszystkie istotne informacje potrzebne przy zakładaniu pierwszego bloga. Nie musisz znać HTMLa czy tracić czasu na czytanie długich tutoriali.

Przygotowaliśmy poradnik, który w 4 prostych krokach pozwoli Ci stworzyć własnego bloga! Jak dotąd pomogliśmy już ponad 400 osobom w zakładaniu swojego bloga. Może też do nich dołączysz.

Jak stworzyć bloga?

  1. Wybierz platformę blogową
  2. Zarejestruj domenę i hosting
  3. Wybierz wygląd swojego bloga i dodaj pierwszy wpis
  4. Rozwijaj swój blog

Zbudowaliśmy mnóstwo blogów, zarówno informacyjnych jak i nastawionych na zarabianie pieniędzy. Przeszkoliliśmy również wiele osób z podstaw budowy blogów. Z naszego doświadczenia wynika, że początkujący blogerzy często popełniają proste błędy, które niestety zniechęcają ich do dalszych prac nad blogiem. Nie chcemy by stało się tak w Twoim przypadku!

Usiądź wygodnie i zaplanuj sobie najbliższe 15-20 minut na zapoznanie się z tym poradnikiem i budowę własnego bloga. Przeprowadzimy Cię przez ten proces w taki sposób, byś zrobił to od razu prawidłowo.

Do dzieła!

1. Wybór platformy blogowej

Zanim zaczniesz martwić się o wygląd bloga, pierwszym krokiem jest wybór platformy, na jakiej będzie on oparty. Do wyboru jest masa różnych skryptów takich jak WordPress, Tumblr, Blogger, Drupal itd.

Patrząc jednak na fakt, że ponad 50% wszystkich blogów (72 miliony aktywnych użytkowników) jest opartych na WordPressie, wybór wydaje się jasny. Dodam tylko, że w naszym przypadku 100% blogów afiliacyjnych oparliśmy właśnie o WordPress.

wordpress udział w rynku

WordPress – udział w rynku

Dlaczego WordPress?

  • Jest DARMOWY! Dla każdego, bez wyjątków. Dodatkowo posiada darmowe szablony i wtyczki.
  • Jest bardzo łatwy w instalacji i konfiguracji.
  • Jest bezpieczny. Co jakiś czas WordPress wypuszcza nowe aktualizacje, które dbają o jego bezpieczeństwo. Nie bez powodu jest używany na blogach NASA, Facebooka czy różnych uniwersytetów.
  • Jest bardzo elastyczny! Na WordPressie można budować nie tylko blogi ale również portale, strony firmowe czy nawet sklepy internetowe. Ba! Nawet ten portal jest oparty o WordPress. Ponadto w oficjalnym repozytorium WordPressa dostępne są setki darmowych szablonów i wtyczek.

Dlaczego nie używać darmowej platformy blogowej?

Bez wątpienia powinieneś założyć bloga na własnym hostingu oraz z własną domeną. Czy widziałeś poważny i popularny blog z domeną typu „antyweb.blogspot.com” zamiast „antyweb.pl”? Raczej nie. Własna domena budzi dużo większe zaufanie wśród czytelników.

Oczywiście to nie jedyny powód, przez który powinieneś zdecydować się na własny hosting:

  • Brak kontroli nad zawartością bloga – Ty go nie masz, za to platforma blogowa już tak. W każdej chwili może zawiesić Twojego bloga. Część z darmowych platform dodatkowo wyświetla reklamy na Twoim blogu.
  • Adres bloga będzie długi i trudny do zapamiętania – zamiast krótkiej i chwytliwej nazwy bloga, otrzymasz coś w stylu „mojblog.blogspot.com”.
  • Zakaz umieszczania reklam – większość darmowych platform bardzo utrudnia monetyzowanie własnego bloga.

 

Wspomniane ograniczenia dotyczą również bloga na platformie WordPress.com, dlatego rekomendujemy postawienie WordPressa samodzielnie na własnym hostingu, gdzie będziesz mieć pełną kontrolę nad swoim blogiem. W praktyce takie rozwiązanie jest dużo łatwiejsze i tańsze niż Ci się wydaje.

Wybór domeny i hostingu

Teraz część kreatywna! By zbudować własnego bloga będziesz potrzebować dwóch rzeczy: domeny internetowej oraz hostingu.

Domena – to wirtualny adres Twojego bloga, po którym internauci będą mogli trafić na Twoją stronę. Dla przykładu nasza domena to affmarketing.pl. Możesz wybrać dowolną domenę, która nie jest jeszcze zajęta. Średni koszt utrzymania domeny przez rok waha się w okolicach 70-100 zł, jednak w dalszej części poradnika pokażę Ci jak zdobyć domenę taniej.

Hosting – to miejsce w sieci, na którym przechowywany będzie Twój blog. Pomyśl o nim jak o dysku, który cały czas jest podłączony do sieci, a użytkownicy wpisując odpowiedni adres (domenę) mogą się do niego dostać. Koszt hostingu to średnio kilkanaście złotych miesięcznie. Nie jest to duża inwestycja (mniej niż kawa w starbucksie), jednak jest bardzo ważna jeśli chcesz odnieść sukces w blogosferze.

Gdzie najlepiej wykupić domenę i hosting?

Jeśli chodzi o hosting, liczą się dwie rzeczy.

  • Prędkość – czyli czas w jakim wczytuje się Twój blog;
  • Uptime – czyli procent czasu, przez który Twój serwer jest dostępny online. 99.9% to za mało (to 42 minuty w ciągu miesiąca).

Na rynku jest wielu dostawców, świadczących usługi na różnym poziomie, w podobnej cenie. Patrząc jednak na to, gdzie swoje blogi hostują najwięksi blogerzy w Polsce (np. Kominek, mediafun, Kołem się toczy), my również rekomendujemy Home.pl.

Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na niezawodność, świetny support oraz dedykowane rozwiązania dla WordPressa. Jest to ponadto jedna z największych firm hostingowych w naszym kraju. Oczywiście możesz wybrać dowolny hosting, który uznasz za stosowny. Zwróć jednak uwagę na wspomniane wyżej aspekty. Warto pamiętać, że w Home dostaniemy 14 dni próbnych, podczas których możemy przetestować usługę i dopiero później za nią zapłacić.

Przebyliśmy przez wstęp teoretyczny, teraz czas zacząć praktykę.

2. Zakładanie bloga na własnej domenie i hostingu

Jeśli nie masz jeszcze domeny i hostingu, nie martw się, zaraz do tego przejdziemy.

Na końcu tego kroku będziesz posiadał działający blog WordPress. Brzmi zachęcająco?

Prezentowane działania będą oparte o Home.pl, jeśli wybierzesz inny hosting, proces powinien wyglądać podobnie. Możesz trafić również na hosting bez autoinstalatora WordPressa.

1. Przejdź do Home.pl i zobacz plany hostingowe przewidziane dla WordPressa

Cennik poszczególnych planów hostingowych znajdziesz na samym dole. Korzystając z obecnej promocji, możesz kupić hosting już za 6,15 zł brutto za miesiąc w pierwszym roku. Jest to najmniejszy pakiet, jednak w zupełności powinien wystarczyć na pierwszego bloga, tym bardziej, że w przyszłości można go jeszcze rozszerzyć.

wybór hostingu

Wybierz interesujący Cię plan i okres wykupu hostingu. Patrząc na to, że domenę i tak kupujesz na rok, warto na taki sam czas wykupić hosting. Następnie kliknij „Zamów”.

zamawianie domeny

Nie finalizuj od razu zamówienia. Skorzystaj z podpowiedzi i wybierz jeszcze domenę dla siebie!

2. Wybierz domenę dla swojego bloga

Zostaniesz przeniesiony do wyszukiwarki domen. Musisz pamiętać, że większość prostych domen jest już zajęta. Poniżej prezentujemy jednak kilka porad odnośnie wyboru domeny dla swojego bloga.

Jeśli kupiłeś już domenę gdzie indziej, wystarczy, że przekierujesz ją na zakupiony hosting.

Jak wybrać domenę dla bloga?

Wybór złej nazwy domeny to jeden z najpopularniejszych błędów. Pamiętaj, że wiążesz się z nią na długi czas. Warto pamiętać, że nazwa domeny powinna być:

  • Łatwa do zapamiętania – Nie wybieraj długich i bardzo dziwnych nazw domen. Pamiętaj, że ludzie powinni ją zapamiętać jak najszybciej i móc do niej wrócić ponownie po jakimś czasie, najlepiej wpisując nazwę do przeglądarki wprost z pamięci.
  • Unikalna i opisowa – Nazwa powinna oddawać tematykę bloga oraz być unikalna. Uruchom szare komórki i bądź kreatywny!
  • Wiarygodna – W naszym kraju najpopularniejsze rozszerzenie to .pl, ludzie domyślnie wpisują je w przeglądarkę, szczególnie gdy pamiętają tylko główny człon domeny. Również rozszerzenia typu .com czy .org są dobrze rozpoznawalne. Oczywiście możesz również zdecydować się na nowe typy rozszerzeń takie jak .rock czy .blog, jednak ich cena oraz niska popularność sprawiają, że w dalszym ciągu rekomendujemy rozszerzenie .pl.

 

Gdy już znajdziesz swoją wolną domenę, dodajesz ją do koszyka i finalizujesz zamówienie. W koszyku może znaleźć się certyfikat SSL. Nie jest Ci on potrzebny na początku, dlatego możesz z niego zrezygnować. Warto jednak pamiętać, że pomaga on m.in. w pozycjonowaniu organicznym.

kupno domeny3. Finalizuj zamówienie

Czas przejść do finalizacji zamówienia. Klikamy w koszyk w prawym górnym rogu, a następnie w przycisk „Finalizuj zamówienie„.

Zostaniemy przeniesieni do panelu logowania, gdzie musimy zarejestrować nowe konto. Jeśli nie prowadzimy działalności gospodarczej na samej górze formularza zaznaczamy „Osoba fizyczna (Konsument)” i wypełniamy formularz rejestracyjny, który ukaże się naszym oczom.

Jest to 1 z 3 kroków. Po wypełnieniu danych, przechodzimy dalej do weryfikacji zamówienia. Sprawdzamy czy zawartość koszyka się zgadza.
Na samym dole strony musimy wpisać hasło do naszego konta w Home oraz zaznaczyć niezbędne zgody. Po wypełnieniu kroku 2 klikamy „Zamawiam i płacę„.

W ostatnim kroku opłacamy zamówienie dowolnym sposobem.

4. Instalacja WordPress

Udało się, masz już własny hosting oraz domenę internetową. Teraz czas na instalację wordpressa.

Jak to zrobić? Zajrzyj na swoją skrzynkę mailową, którą podałeś podczas rejestracji konta w Home. Powinieneś znaleźć tam dwa maile. Jeden z informacją na temat płatności oraz drugi zatytułowany „home.pl – Instalacja oprogramowania WordPress Plus zakończona pomyślnie„.

Zgadza się, nie musisz robić zupełnie nic, Twój blog jest już zainstalowany. 

Zapisz dobrze dane przesłane w mailu. Znajdziesz tam tymczasowy adres bloga oraz dane do logowania. Już możesz zalogować się do panelu administracyjnego i sprawdzić jak Twój blog wygląda od środka. Pamiętaj, że adres logowania do panelu administracyjnego Twojego bloga to zawsze „nazwadomeny.pl/wp-admin„.

5. Przekierowanie domeny na bloga

Jak widzisz obecnie Twój bloga znajduje się pod długim, dziwnym adresem, zupełnie nie związanym z zamawianą przez Ciebie domeną. Musimy teraz przekierować domenę na wordpressa, tak by blog był dostępny po wpisaniu jej do przeglądarki. Warto pamiętać, że proces zakupu i przekierowywania domen trwa nieco dłużej, a wprowadzone przekierowanie może zacząć działać nawet po 24 godzinach. Do tego czasu możesz korzystać z obecnego adresu bloga.

By przekierować domenę wykorzystujemy tę samą wiadomość mailową od Home. Na samej górze po lewej widzimy nasz login, a po prawej link „Zaloguj się”.

Klikamy na link i logujemy się używając hasła podanego podczas rejestracji oraz loginu z maila.

Naszym oczom ukaże się panel administracyjny. W boxie „Usługi” widzimy zakupione przez nas usługi, czyli domenę i hosting. Klikamy w link „Zobacz” przy domenach.

panel bloga home

Następnie zaznaczamy naszą domenę i klikamy „Konfiguruj”.

konfiguracja domeny bloga

W ostatnim kroku uzupełniamy 2 pola ustawień.

  1. Zaznaczamy opcję „Przypisz domenę do usługi w home.pl„. W polu Nazwa usługi wpisujemy nazwę naszego hostingu. Pole powinno być uzupełnione automatycznie, jednak jeśli nie będzie, wystarczy skopiować nazwę użytkownika, której używaliśmy do logowania się na konto. Poniżej wpisujemy hasło do hostingu (również to samo, co w przypadku logowania do konta).
  2. Poniżej w sekcji Przekierowanie ruchu w domenie zaznaczamy Włącz przekierowanie na podkatalog bez separacji serwisu.
    Poniżej wpisujemy adres podkatalogu, w którym został zainstalowany nasz blog. Domyślnie jest to /autoinstalator/wordpressplus.
    Jeśli nie jesteś pewny, w mailu z danymi do Twojego bloga znajduje się dokładny adres katalogu, pod nazwą „LOKALIZACJA NA SERWERZE”.
  3. Po uzupełnieniu danych klikamy Zapisz.

konfiguracja domeny przekierowanie bloga

 

Gotowe, Twój blog będzie już dostępny pod zakupioną domeną. Może to zająć jednak kilka godzin. 
Najłatwiej będzie to sprawdzić wpisując w przeglądarkę adres Twojej domeny. Gdy po jej wpisaniu zostaniesz przeniesiony na swój blog, pozostanie tylko jedna rzecz do zrobienia.

Logujesz się do panelu administracyjnego, wchodzisz w Ustawienia -> Ogólne i wpisujesz adres swojej domeny w pola Adres WordPressaAdres witryny. Sprawi to, że blog będzie teraz używał tylko zakupionej domeny, a nie długiego adresu, który powstał automatycznie podczas jego instalacji.

ustawienia bloga

 

3. Zmiana wyglądu swojego bloga i pierwszy wpis

W tej sekcji poznasz podstawy zarządzania własnym blogiem opartym o WordPress:

szablon bloga wordpress

Przykładowy szablon premium – Nova Blog [link]

  • Zmiana wyglądu bloga
  • Dodawanie pierwszego wpisu
  • Instalacja nowych wtyczek

Udało Ci się przejść przez zakup hostingu i instalację bloga. Teraz czas zacząć go używać! Zanim jednak zaczniesz tworzyć nowe wpisy, pochyl się nieco nad wyglądem swojego bloga.

Pamiętaj, że zawsze możesz zalogować się do panelu administracyjnego wpisując w przeglądarkę „adresbloga.pl/wp-admin”.

1. Zmiana wyglądu bloga (szablon)

Możliwe, że domyślny szablon bloga nie przypadł Ci do gustu. Nic dziwnego, prawdopodobnie zmienisz szablon kilkukrotnie zanim znajdziesz taki, który w 100% Cię zadowoli. Na szczęście nie musisz samodzielnie przerabiać wyglądu bloga. Istnieją tysiące gotowych szablonów, które możesz zainstalować dostosowując stronę do własnych potrzeb.

Warto zaznaczyć, że WordPress posiada własną bazę darmowych szablonów, dostępnych bezpośrednio z panelu administracyjnego bloga, których instalację opiszemy poniżej. Część osób stwierdza jednak, że darmowe szablony niekoniecznie im odpowiadają. Właśnie dla nich przeznaczone są szablony premium, choćby takie, jak ten na którym oparty jest portal affmarketing.pl. Jeśli chcesz przejrzeć nieco bardziej dopieszczone szablony zajrzyj na serwisy Themeforest oraz Templatemonster. Z własnego doświadczenia możemy powiedzieć, że w 99% przypadków znajdujemy w nich szablony spełniające w pełni nasze potrzeby estetyczny i funkcjonalne. Ewentualnie zapraszamy do przeczytania wpisu Szablony WordPress – darmowe i płatne, gdzie podajemy więcej przykładów.

  1. Zmianę wyglądu zaczniemy od wejścia w zakładkę menu „Wygląd” -> „Motywy”.
    Dodawanie motywu WordPress
    W tym miejscu widzisz wszystkie zainstalowane obecnie szablony. Możesz je zmieniać i personalizować. Jednak jeśli szukasz innego szablonu, kliknij w button „Dodaj nowy”.
  2. Twoim oczom ukaże się ogromna lista przeróżnych motywów. Warto użyć wyszukiwarki i filtrów, aby znaleźć motyw, o którym myślisz. Obecnie w bazie jest bardzo dużo motywów i jej przeglądanie może Ci zająć nieco czasu.
    Jeśli znajdziesz na liście szablon, który Cię zainteresował możesz sprawdzić jego szczegóły, zobaczyć jak wygląda w rzeczywistości oraz zainstalować go na własnym blogu.
  3. Jak zainstalować nowy szablon? Kliknąć na przycisk „Zainstaluj”. To wszystko. Szablon instaluje się automatycznie. Tobie ukaże się jedynie podsumowanie instalacji, na którym możesz aktywować szablon lub sprawdzić jak będzie wyglądał.
    zainstalowany motyw adwords
  4. Szablon może nie od razu wyglądać tak jakbyśmy chcieli, dlatego warto kliknąć w zakładkę „Personalizacja”, aby nieco mocniej go dostosować. Ogólnie cała zakładka dotycząca wyglądu jest warta przejrzenia. To tam możesz zbudować menu na blogu (Menu) czy zadecydować jakie elementy będą wyświetlać się w pasku bocznym (Widgety).

2. Dodawanie pierwszego wpisu

Po lewej stronie widzisz menu, z którego masz dostęp do wszystkich funkcji zarządzania stroną. Warto je sobie przeklikać by wiedzieć gdzie, co się znajduje.

Dodawanie wpisów to podstawowa działalność blogerów, dlatego na początek powiemy w jaki sposób dodać pierwszy wpis na bloga.

  1. Kliknij w menu na zakładkę „Wpisy” -> „Dodaj nowy”.
  2. I przejdź do tworzenia pierwszego wpisu…
    nowy wpis wordpress
  1. Tytuł wpisu – widoczny na stronie i w wyszukiwarce Google
  2. Treść wpisu. Korzystasz tutaj ze zwykłego edytora WYSWIG, dzięki czemu dodawanie treści jest bardzo intuicyjne. Możesz dodawać filmy, obrazki czy formatować czcionkę zależnie od potrzeb.
  3. Dodaje kategorię. Wpisy w WordPressie możemy dzielić na konkretne kategorie, dzięki czemu użytkownikom łatwiej je znaleźć. Możesz z tego poziomu utworzyć nową kategorię lub wybrać już istniejącą. Poniżej znajduje się pole z Tagami, czyli słowami określającymi tematykę danego wpisu. Z punktu widzenia SEO warto zdecydować się na jeden sposób grupowania treści – albo tagi albo kategorie. Pod tagami znajduje się również sekcja „Ikona wpisu”. Możesz w tym miejscu dodać obrazek, który następnie będzie wyświetlany przy wpisie na stronie głównej.
  4. Jeśli jest gotowy, możesz go opublikować. Po publikacji artykuł pokazuje się od razu na stronie głównej Twojego bloga.
  5. Wpisami możesz zarządzać w zakładce „Wpisy” -> „Wszystkie wpisy”. Możesz je edytować, usuwać, zmieniać ich kategorię itp.

3. Instalacja nowych wtyczek

Na koniec muszę wspomnieć o ważnym aspekcie WordPressa jakim są wtyczki. Są to pewne dodatkowe moduły/elementy tworzone przez programistów z całego świata, które mogą zmodyfikować naszego bloga. Mogą to być dodatkowe wtyczki odpowiedzialne za SEO, za wygląd lub za tworzenie wpisów. Wtyczek jest na tyle dużo, że jeśli pomyślisz w tej chwili o jakiejś funkcjonalności, którą chciałabyś mieć na blogu, wtyczka za nią odpowiedzialna na 99% już istnieje.
Padający śnieg na stronie podczas świąt? Proszę bardzo!
Teksty ze Star Treka w panelu administracyjnym? Nic prostszego!
Uwierz mi, że to tylko wierzchołek góry lodowej. Na dodatek większość wtyczek jest dużo bardziej przydatna, niż te wymienione powyżej.

  1. Wtyczki możesz zainstalować oczywiście w menu, w zakładce „Wtyczki” -> „Dodaj nową”
    Instalacja wtyczki w wordpressie
    Musisz wyszukać odpowiednią wtyczkę za pomocą wyszukiwarki. Instalacja odbywa się tak samo jak w przypadku motywów, omówionych w poprzednim punkcie.
  2. Zastanawiasz się pewnie jakie wtyczki powinieneś zainstalować? Otóż na początek warto podrasować swoją stronę o kilka przydatnych wtyczek, które poprawią m.in. jego widoczność w sieci i bezpieczeństwo. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych wtyczek na start.
    1. All in One SEO Pack – jest to wtyczka odpowiedzialna za optymalizację naszej strony pod kątem SEO. Pozwala nam na optymalizację każdego wpisu z osobna, wprowadza również kilka istotnych usprawnień do ogólnej optymalizacji witryny. Pamiętaj, aby aktywować wtyczkę po instalacji.
    2. Google XML Sitemaps – wtyczka, która utworzy dla nas mapę witryny dla wyszukiwarki – dopełnienie optymalizacji strony.
    3. Akismet – to wtyczka, która pozwoli nam odsiać spam w komentarzach. Wymaga rejestracji jednak jest darmowa.
    4. W3 Total Cache – to wtyczka, która odpowiada za szybsze działanie naszej strony. Jest przydatna szczególnie wtedy jeśli zamierzasz dużo publikować. Pomaga w kompresji niektórych danych na stronie.

4. Rozwój bloga

Kariera blogera bywa trudna, a z pewnością bywa bardzo pracochłonna. Pamiętaj, że najważniejszą wartością jaką będziesz dostarczać swoim czytelnikom jest treść i to właśnie o nią zadbaj przede wszystkim. Warto rozwijać się w temacie copywritingu.

Druga ważna rzecz to promocja bloga. Nawet bardzo dobre treści bez żadnej promocji nie będą prawdopodobnie przez nikogo czytane. Pomyśl o social mediach i SEO. Dowiedz się, gdzie przebywają Twoi potencjalni czytelnicy i wykorzystaj to.

Na koniec warto lepiej zaznajomić się z WordPressem. Gdyby pojawiły się jakieś problemy z nim związane możesz śmiało pisać w komentarzu pod tym wpisem lub jeszcze lepiej na oficjalnym, polskojęzycznym forum https://pl.forums.wordpress.org/

————————

Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi dowiedziałeś się jak założyć własny blog i zrobiłeś to bez większych problemów. Jeśli jednak pojawiły się jakieś pytania lub problemy na którymkolwiek etapie, pisz śmiało w komentarzu poniżej. Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania jak najszybciej.


Podobało Ci się? Podziel się...

11 komentarzy

  1. Zgadzam się, że 30 minut może nie wystarczyć jeśli chcemy dopieścić swój blog i sprawić aby wyglądał dokładnie tak jak chcemy. Jeśli jednak znajdziemy zadowalającą nas skórkę, to 30 minut jest jak najbardziej realnym czasem. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych preferencji i umiejętności 🙂 Blog powstały po tym czasie pozwoli nam na rozpoczęcie przygody. Dopieszczaniem możemy zająć się w międzyczasie 🙂

    • A ja uważam,ze wszystko zależy na doświadczenia. Są ci, którzy mogą dospawać wygląd strony do własnych potrzeb za godzinę 🙂
      Ale zgadzam się, że stworzyć stronę za 30 min – to realne. Nawet za 10 min, mam skrypt 🙂

  2. Dzięki, szukałam czegoś takiego 🙂 Chciałam przenieść bloga z WordPress.com tylko nie bardzo wiedziałam jak, ale się udało 😀

    • Myślę, że od doświadczenia i oczekiwań. Jeśli robimy bloga, który ma służyć jako zaplecze wystarczy nawet 15 minut dla osoby z wprawą (nie liczę szukania domeny itp.), ale jeśli chcemy stworzyć customowego bloga firmowego, możemy siedzieć nad tym nawet kilka dni.

  3. Świetny mini poradnik dla osób początkujących.

  4. Kapitalny materiał…tego wlasnie szukałem.Małe pytanko-mam rozumiec,ze wszystko zrobie/zarejestruje/opłace via net i nie musze przesyłac gdzies skanow dokumentow,itp.? bo słuszalem,ze i tak jest praktykowane.
    Na koniec jeszcze dosc istotny szczegoł,czy koniecznie musze przedluzac hosting z domena..a jesli po roku chce zrezygnowac?
    Pozdrawiam serdecznie.
    Mariusz

    • Małe pytanko-mam rozumiec,ze wszystko zrobie/zarejestruje/opłace via net i nie musze przesyłac gdzies skanow dokumentow,itp.?
      Zgadza się, wszystko załatwisz przez internet.

      Na koniec jeszcze dosc istotny szczegoł,czy koniecznie musze przedluzac hosting z domena..a jesli po roku chce zrezygnowac?
      Możesz przedłużyć samą domenę lub sam hosting. Po roku możesz normalnie zrezygnować.

  5. Ciekawy artykuł! Dzięki za wyświetlenie tematu.

  6. Hej 🙂
    Dzięki za super poradnik, już od jakiegoś czasu myślałem o własnym blogu, ale jakoś nigdy nie mogłem zabrać się za to, a tutaj wszystko pięknie opisane krok po kroku 🙂

  7. Dobry poradnik – myślę, że wiele osób rezygnuje z założenia bloga na własnej domenie,myśląc, że sobie nie poradzą z technicznymi wyzwaniami. Ale nie taki diabeł straszny – jak widać 🙂

  8. Wykonaliście kawał dobrej roboty. Wszystkie elementy szczegółowo i obrazowo opisane. Brawo. Po realizacji wszystkich czynności, pozostaje dbać o popularność i aktualność bloga poprzez częste i angażujące wpisy.

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*