Narzędzia SEO – omówienie
Prowadzisz bloga, masz firmową stronę internetową lub prowadzisz sklep online? Z pewnością chcesz, aby twoja strona pojawiała się na pierwszej stronie wyników pokazywanych przez wyszukiwarkę internetową. Jeśli nie chcesz korzystać z usług profesjonalnej firmy, musisz zapoznać się z SEO. Z angielskiego jest to Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki internetowe. Wszelkie działania w ramach SEO dążą właśnie do tego, by strona osiągała jak najwyższą pozycję w wynikach pokazywanych przez wyszukiwarkę internetową, co przekłada się bezpośrednio na zwiększenie widoczności strony i liczbę odwiedzin.
Jeśli prowadzisz prostą stronę internetową, działania takie jak optymalizacja strony i weryfikacja wyników swojej pracy możesz robić na własną rękę. Jeśli jednak twoja witryna ma służyć promocji lub sprzedaży, wówczas trzeba podejść do sprawy optymalizacji bardziej profesjonalnie. W tym celu można skorzystać ze specjalnych programów, dzięki którym działania te nie zajmą tyle czasu, a ich efekty będą łatwe do zweryfikowania. Do optymalizacji prostych stron w zupełności wystarczą darmowe narzędzia, natomiast w przypadku bardziej rozbudowanych serwisów nie obejdzie się bez profesjonalnych rozwiązań SEO. Poniżej dokładnie omówimy jakie narzędzia SEO wykorzystać do analizy serwisu.
Darmowe narzędzia SEO
Większość profesjonalnych narzędzi SEO wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów. Wiele z nich jednak udostępnia darmowe wersje testowe. Nie są one tak rozbudowane jak pełne pakiety, ale w przypadku prostych stron są wystarczające. W działaniach SEO w pierwszej kolejności można wykorzystać narzędzia udostępniane przez przeglądarkę Google. Są to m.in. Google Analytics, Google Trends i Google Search Console. Google Analytics często jest wykorzystywany do sprawdzania ruchu stronie, ale możliwości tego narzędzia są ogromne. W Google Search Console sprawdzimy natomiast indeksację strony, błędy 4xx czy 3xx, a także zweryfikujemy linki przychodzące do naszej strony. Pozycjonując stronę warto również zwrócić uwagę na frazy kluczowe. W tym pomoże nam Google Trends. Dzięki niemu sprawdzimy, które frazy kluczowe związane z naszą branżą są popularne, jak trend zmienia się w czasie i jak wygląda w określonych regionach.
Pomoc w określeniu kluczowych fraz zapewni również narzędzie Answer the Public. Narzędzia, na które warto zwrócić uwagę to także Xenu Link Sleuth, PageSpeed Insight, Lighthouse i Google Mobile-Friendly Test. Ciekawym narzędziem jest również Screaming Frog SEO Spider, który występuje w wersji darmowej i płatnej. Popularna „Skrzecząca żaba” służy do przeprowadzenia szczegółowej analizy czynników onsite na stronie internetowej. Dzięki niej otrzymamy listę stron razem z ich metadanymi, zweryfikujemy odpowiedzi serwera, a także sprawdzimy przekierowania i czas wczytywania się strony. Darmowa wersja pozwala na zbadanie do 500 adresów URL, co w przypadku małej strony może być wystarczające.
Płatne narzędzia SEO
Wśród płatnych narzędzi SEO jednym z najpopularniejszych jest wspomniany wcześniej Screaming Frog SEO Spider. W porównaniu z darmową wersja płatna nie ma ograniczenia do 500 stron URL, a ponadto dysponuje wieloma dodatkowymi funkcjami audytowymi. Innym popularnym narzędziem audytu SEO jest Sitebulb. Poza funkcjami dostępnymi w „Żabie”, Sitebulb pozwala na sprawdzenie czy nasza strona jest Mobile Friendly. Tworzymy również mapę linkowania wewnętrznego, otrzymamy wskazówki pozwalające na przyspieszenie strony, a także uzyskamy możliwość połączenia narzędzia z kontem Google Analytics i Google Search Console.
Do najważniejszych narzędzi w zakresie SEO zalicza się również Senuto. Służy ono do sprawdzania widoczności serwisów w wynikach organicznych oraz do wyszukiwania słów kluczowych i monitorowania pozycji w Google. Senuto można wykorzystać m.in. na podstawie jakich słów w wyszukiwarce pojawia się nasza konkurencja, a my nie. Podobne funkcje oferuje Semstorm. Jeśli chcemy monitorować wzmianki naszych fraz w sieci, możemy skorzystać z narzędzi Brand24 lub Sentione. Są one często używane przez marketingowców, ale są również przydatne w SEO. Dzięki nim szybko i sprawnie możemy monitorować działania konkurencji, sprawdzać jakich fraz kluczowych używa i gdzie zamieszcza linki do swoich stron. Bardzo przydatne jest również Ahrefs. Narzędzie to służy do analizy linków przychodzących zarówno własnych, jak i konkurencji. Sprawdzimy w nim liczbę i jakość lików przychodzących, wydzielimy liczbę linkujących domen, a także wysortujemy domeny .gov, .org czy .edu.
Warto również zwrócić uwagę na takie narzędzia jak ScrapeBox Clusteric i Majestic. Płatnych programów i aplikacji pomagających w SEO jest oczywiście znacznie więcej, ale często ich funkcje pokrywają się. Eksperci szacują jednak, że chcąc profesjonalnie zajmować się SEO, na pakiet narzędzi wydamy, w zależności od programu i potrzeb, od 5 do 14 tys. zł. rocznie.