Dlaczego w Polsce boimy się afiliacji?
Afiliacja to popularny sposób zarabiania w wielu krajach europejskich oraz w Ameryce. Polacy nadal sceptycznie podchodzą do tego tematu, mimo rozwoju sieci oraz dobrych wyników firm, które decydują się na to rozwiązanie. Dowiedz się, dlaczego w Polsce boimy się afiliacji w 2018 roku .
Dostępne raporty dotyczące marketingu efektywnościowego nie budzą żadnych wątpliwości. Rynek afiliacyjny stale się rozwija. Według aktualnych informacji, do 2020 roku jego wartość na świecie wzrośnie do niemal siedmiu miliardów dolarów. W Polsce odnotowuje się 10%-owy roczny wzrost[1]. Mimo to do największych światowych rynków afiliacyjnych brakuje nam naprawdę sporo. Z badań przeprowadzonych przez Home.pl wynika, że 17% ankietowanych uważa, że programy partnerskie nie przynoszą korzyści finansowych[2].
Krótka historia afiliacji
Chociaż ten model zarabiania w naszym kraju nadal się rozwija, afiliacja na świecie nie jest zjawiskiem nowym. Marketing efektywnościowy był wykorzystywany przez sklepy internetowe na świecie już pod koniec XX wieku. Za pomysłodawcę patentu uznaje się Williama J. Tobina. Przez okres dwóch lat od wdrożenia pomysłu firma prodigy.com wygenerowała sprzedaż na poziomie sześciu milionów dolarów. Efekt jest imponujący. Jak można się domyślać, marketing efektywnościowy zaczął się rozwijać i był wykorzystywany przez inne firmy. Niektóre z nich swoje wpływy przeniosły na wiele krajów i są rozpoznawalne do dzisiaj. Warto wspomnieć o Amazonie. W tej chwili jest to największa platforma internetowego handlu. W okresie od 2014 do 2017 roku marka zwiększyła swoją wartość dwukrotnie. Rozwinęła się mocno poprzez stosowanie afiliacji, mimo że w roku 1994 roku zaczynała działalność jako księgarnia. Wiele nowatorskich działań Jeffa Bezosa wpłynęło na potęgę firmy Amazon. Postawił on na innowacyjne rozwiązania z zakresu obsługi klienta, udostępnianie swojej infrastruktury innym firmom, a także utworzenie programu afiliacyjnego w internecie. Ostatnie posunięcie zaczęło generować duże przychody. Zysk operacyjny marki osiągnął w tym roku prawie dwa miliardy dolarów! Jak widać, sukcesy firm, osiągnięte dzięki stosowaniu modelu efektywnościowego mogą być ogromne. Ten rodzaj zarabiania docenia się już nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Jeśli chodzi o kraje, które chętnie wykorzystują wspomniany model afiliacyjny, należy wymienić równie Rosję czy Anglię. To właśnie tam transakcje w sklepach internetowych dokonywane przez model afiliacyjny stanowią aż 40% przychodów.
Marketing efektywnościowy w Polsce
Możemy mówić o rozwoju marketingu efektywnościowego w Polsce, ale niestety ten rodzaj współpracy jeszcze nie jest u nas popularny. Istnieje kilka modeli rozliczenia, które są proponowane przez programy lojalnościowe. Do najpopularniejszych należą CPS (koszt za sprzedaż), CPL (koszt za polecenie) i CPA (koszt za akcję lub pozyskanie klienta). Przez długi okres stosowane były inne formy rozliczenia w marketingu. Decydujący wpływ na wyniki marketingu efektywnościowego ma liczba wydawców. W Polsce osób, które pełnią tę rolę, jest nadal stosunkowo niewiele. Wydawcą może stać się każda osoba, posiadająca kanały komunikacji internetowej oraz stałą grupę odbiorców. Stają się nimi najczęściej blogerzy, vlogerzy czy serwisy internetowe. Chociaż nawet na tym polu mało osób decyduje się, aby zarabiać na programach lojalnościowych. Jest to szokujące, szczególnie, jeśli spojrzymy na przychody wielkich youtuberów. Rekord należy do Szweda Felixa Kjelberga, szerzej znanego jako PewDiePie, którego zyski w 2016 roku szacowano na 15 milionów dolarów.
Dlaczego polscy przedsiębiorcy boją się afiliacji?
W Polsce prężnie rozwijają się działalności internetowe, w tym sklepy, lecz mimo to do wyników afiliacyjnych notowanych w USA, a nawet w innych krajach europejskich, brakuje nam kilku lat. Głównym czynnikiem, który hamuje rozwój afiliacji w Polsce i budzi lęk, jest brak wiedzy na ten temat i niepewność. Potencjalni wydawcy boją się dołączać do programów afiliacyjnych. Reklamodawcy muszą odpowiednio przygotować i zmotywować swoich przedstawicieli. Są odpowiedzialni za wyposażenie ich w niezbędne narzędzia, które pozwolą na efektywną sprzedaż. Przedstawiciele także mają główne zadanie do wykonania – muszą polecać swój produkt szczerze. Wiarygodność w afiliacji ma największe znacznie. Polskie przedsiębiorstwa boją się również kosztów związanych z afiliacją. W tej branży finalizacja kosztów oddala, a nie przybliża do celu. Program afiliacyjny należy promować i dążyć do tego, aby reklamodawcy traktowali go jako rodzaj inwestycji. Programów lojalnościowych jest wiele, należy wybierać je świadomie. Należy dopasować naszą działalność do konkretnej formy rozliczenia, a przede wszystkim polecanego produktu.
Polscy przedsiębiorcy nie lubią zmian. Zatem niemal wszyscy bali się wpływu RODO na branżę afiliacyjną. Nowe rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych może wpłynąć na relację między reklamodawcami, dostawcami technologii oraz wydawcami. Platformy będą musiały zapewnić reklamodawcom wykorzystywanie danych we właściwy sposób, lecz ta zasada obowiązuje w każdej branży. Metody trackingowe, z których korzysta marketing efektywnościowy pozwalają na działanie w zgodzie z RODO.
Na zachodzie sieci afiliacyjne promują współpracę z klientami na zasadach partnerskich. Nie chcą być postrzegani jako dostawcy usług. W Polsce również należy szerzyć takie myślenie. Wówczas polscy przedsiębiorcy mogą patrzeć na programy efektywnościowe bardziej przychylnie i bez zbędnego lęku.
Mimo wszelkich zależności oraz niepewności, które pojawiają się w polskim internecie w kwestii marketingu afiliacyjnego, istnieje kilka firm, które świetnie radzą sobie w tej dziedzinie. Warto obserwować rozwój tego rynku, aby nauczyć się kilku zasad i odpowiednio wykorzystać swoje możliwości. Content polskich serwisów czy blogów stale się rozwija i jest coraz bardziej wartościowy. Należy to wykorzystać również do rozwoju programów partnerskich. Strach przed nowym nigdy nie prowadzi do rozwoju, ani konstruktywnych działań.
[1] Raport interaktywnie.com – sieci afiliacyjne i programy partnerskie. Zobacz: https://interaktywnie.com/download/182-raport-interaktywnie-com-sieci-afiliacyjne-i-programy-partnerskie-2018
[2] https://marketingibiznes.pl/e-commerce/afiliacja-e-commerce/