Trendy w afiliacji – czego możemy się spodziewać w 2019 roku?

trendy w afiliacji 2019

Marketing afiliacyjny z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Nie inaczej będzie w najbliższym czasie. Rosnąca popularność akcji niestandardowych, nowi gracze na rynku i jeszcze lepsze wykorzystanie dostępnych technologii, to tylko część czekających nas w 2019 roku zmian w świecie reklamy efektywnościowej.

Obserwuj, analizuj, reaguj

Afiliacja w nierozerwalny sposób wiąże się z zachodzącymi w cyfrowym świecie zmianami. Konieczne jest obserwowanie tego rynku i reagowanie na to, co się na nim dzieje. Nieodzownym elementem jest analiza danych i dostarczanego ruchu, co pozwala na optymalizację prowadzonych działań. Marketing afiliacyjny to kompleksowe narzędzie angażowania konsumenta i identyfikowania jego potrzeb i właśnie tak należy go traktować.

Większe wydatki i jeszcze więcej podmiotów

Sieci afiliacyjne to wartościowy i pełnoprawny uczestnik reklamowego rynku. Praktycznie codziennie powstają nowe programy partnerskie, a co jakiś czas pojawiają się nowi gracze. Wydatki na marketing afiliacyjny stanowią obecnie nieodzowny element każdego planu mediowego. Coraz lepsze zrozumienie tkwiącego w afiliacji potencjału znajduje odzwierciedlenie w efektywnym wykorzystaniu różnych kanałów komunikacji. Afiliacja przyszłości to już nie słabej jakości witryny z nieciekawymi reklamami, smętnymi banerami czy samotnymi linkami partnerskimi, a przemyślane działania których podstawą jest strategia, znajomość rynku i obecnych na nim podmiotów.

Rosnąca rola relacji

Ważne jest budowanie lojalności wydawcy, nawiązanie z nim długofalowych i bazujących na zaufaniu relacji, samo pozyskanie go, to zdecydowanie za mało, by świętować marketingowy sukces. Wydawcy nie są jednolitą grupą, mają różne potrzeby, oczekiwania i przyciągają inne typy klientów. Zrozumienie tej zależności i wytłumaczenie jej reklamodawcom. to jedno ze stojących przed marketingiem afiliacyjnym wyzwań. Utrzymanie dobrych relacji z partnerami biznesowymi, słowność, rzetelność i transparentność prowadzonych działań, to recepta na owocną współpracę, która nie kończy się w momencie wypłacenia wydawcy należnej mu prowizji.

Odejście od klasyki na rzecz kreatywności

Skuteczne narzędzia marketingowe to w czasach wzmożonej konkurencji rynkowej już nie wybór, a konieczność. Branża afiliacyjna kreuje trendy, zaznacza swoją obecność w niezagospodarowanych wcześniej obszarach marketingu i sięga po nowe kanały komunikacji. Często są to bardzo spektakularne przedsięwzięcia, co potwierdza zorganizowany przez Affiliate Partners wraz z Aasa Polska luksusowy rejs po Morzu Śródziemnym dla najlepszych wydawców: „Mamy bardzo pozytywne nastawienie po tym doświadczeniu, które było pionierskie na rynku. Na fali tego wydarzenia chcemy z kolejnymi partnerami biznesowymi organizować podobne eventy i spotkania. Nasza komunikacja z wydawcami będzie jeszcze bardziej efektywna, bo lepiej zidentyfikowaliśmy ich potrzeby” – mówi Jan Warmus współzałożyciel Affiliate Partners. „Takie spotkania to model budowania relacji i znajdowania obszarów do tej pory nieodkrytych przez afiliację, a przez inne branże często stosowany np. w branży offlinowej” – dodaje Marcin Grabiec współwłaściciel Affiliate Partners.

Jakość zawsze w modzie

Powstawanie nowych sieci i programów partnerskich pociąga za sobą konieczność ciągłego udoskonalania standardów w zakresie reklamy internetowej. Zarówno wydawcom jak i reklamodawcom brakuje globalnego myślenia o afiliacji, która jest jednym z najskuteczniejszych i najbardziej wyrafinowanych sposobów dotarcia do potencjalnego klienta. Konieczne jest edukowanie wszystkich podmiotów zaangażowanych w reklamę efektywnościową i podjęcie zintensyfikowanych wysiłków na tym polu. Tracking to już nie tylko dodatek do prowadzonych działań, lecz jeden z najważniejszych jego elementów. Rzetelna analiza tego, co sprawiło, że użytkownik dokonał zakupu pozwoli ocenić skuteczność dotychczasowych poczynań.

RODO (nadal) wyzwaniem dla afiliacji

Wejście w życie RODO uświadomiło zarówno małym, jak i dużym rynkowym graczom, że dane osobowe, to nowa (i cenna) waluta cyfrowego świata. To, co dotąd było postrzegane jako informacja niezwiązana z prywatnością użytkownika, obecnie podlega ochronie. Na sieciach afiliacyjnych spoczywa obowiązek pozyskiwania danych osobowych w bezpieczny i zgodny z przepisami sposób. RODO może okazać się dobrodziejstwem dla marketingu efektywnościowego i przełożyć się na wzmożone zainteresowanie tym kanałem Ponadto z metod trackingowych stosowanych przez sieci afiliacyjne z powodzeniem można korzystać w zgodzie z RODO, co zmniejsza ryzyko ewentualnych naruszeń.

Przyszłość należy do mobile

Korzystanie z internetu na urządzeniach mobilnych już dawno wyprzedziło ruch na komputerach. Pokłosiem tej zmiany jest zweryfikowanie przez Google algorytmu wyszukiwania tak, by nadać priorytet mobilnym stronom. Wniosek? Urządzenia mobilne rosną w siłę również w sieciach afiliacyjnych i jest to tendencja, której nie sposób ignorować.

Nowe technologie i powrót do podstaw

Sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, biometria, marketing automation, sklepy i banki obsługiwane przez roboty, to rozwiązania, które zrewolucjonizują również branżę afiliacyjną. Nowe technologie to nieodzowny element cyfrowego krajobrazu. W marketingu afiliacyjnym mogą one znaleźć zastosowanie w takich procesach jak wypłata prowizji, weryfikowanie wydawców czy walidacja sprzedaży. Zautomatyzowanie tych działań nie tylko poprawi ich jakość i skróci całą procedurę, lecz również pozwoli zyskać więcej czasu na obsługę wydawców.

Otwarta bankowość = więcej możliwości?

Wspomniane już RODO to nie jedyna rewolucja do której musieliśmy się przygotować. Zmianę dotychczasowego finansowego ładu przyniosła również Dyrektywa PSD2. Ma ona ogromny wpływ na branżę finansową, a co za tym idzie na sieci afiliacyjne działające właśnie w tym obszarze. Kładzie ona kres monopolowi banków, które mają obowiązek dzielić się danymi klientów (oczywiście za ich zgodą) z podmiotami zewnętrznymi. Tym samym, sieć afiliacyjna może stać się ważnym podmiotem w komunikacji z konsumentem i znaczącym graczem na rynku usług finansowych, chociaż faktycznie ich nie świadczy.

Transgraniczny potencjał afiliacji

Znaczna część wydawców koncentruje się na lokalnym rynku, co odbiera im szansę dotarcia do szerszego grona klientów. Tymczasem cyfrowy świat jest światem bez granic, co odnosi się także do reklamy efektywnościowej. Globalny charakter afiliacji pozwala prowadzić ją 24 godziny na dobę z każdego miejsca na świecie. Działania na szerszą skalę, wyjście poza znane wszystkim modele rozliczeń, docenienie roli i znaczenia akcji niestandardowych w budowaniu lojalności wydawców, to kolejne trendy w marketingu afiliacyjnym, które już niebawem będziemy mogli zaobserwować.

Co przyniesie przyszłość?

Rzeczywistość online staje się coraz bardziej zatłoczona. Dlatego tak ważne jest posiadanie jak największej liczby produktów na wyłączność, profesjonalna obsługa, przekonanie wydawcy do swojej wizji i pokazanie mu czym różnimy się od konkurencji. Hasło „wyróżnij się lub zgiń” jest dziś aktualne jak nigdy wcześniej. Korzystanie z innowacyjnych narzędzi, lepsze poznanie wydawców i ich potrzeb pozwala stworzyć w pełni dostosowane do nich programy i modele rozliczeń. Pomysłowość i sięganie po nieszablonowe rozwiązania, to najważniejsze źródło nowych trendów w afiliacji.


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*