Jak sprawić aby algorytm YouTube pracował dla Ciebie?

algorymt youtube

Platforma YouTube oferuje ogromny wachlarz możliwości tworzenia materiału wideo, a co za tym idzie, zarobku. Niestety nawet najwyższej jakości kanał będzie miał trudności ze wzrostem jeśli jego twórcy nie będą świadomi mechanizmu, który leży u podstaw YouTube, i który determinuje jakie czynniki wpływają na wartość poszczególnych materiałów wideo oraz całego kanału. Innymi słowy, świadomość funkcjonowania algorytmu YouTube jest niezbędna w odniesieniu minimalnego sukcesu na tej platformie.

W tym artykule przyjrzymy się głównym czynnikom, które wpływają na wzrost filmików i kanałów. Uzbrojeni w tą wiedzę będziecie mogli stawić czoła konkurencji i samemu systemowi YouTube, i zwyciężycie jak inteligentni gracze w Oczko którzy ogrywali kasyna dzięki znajomości matematycznych mechanizmów gry—znajomości która umożliwiła im rozwinięcie skutecznych strategii. Tutaj też zasugerujemy kilka strategii, ale skupimy się na identyfikacji i wstępnym opisie czynników, które determinują wzrost filmików i kanałów.

 

CZYNNIKI WCHODZĄCE W SKŁAD ALGORYTMU YOUTUBE

  1. Ilość obejrzanych minut wideo
  2. Ilość minut spędzonych na video danego kanału
  3. Średnia długość oglądania danego wideo
  4. Długość sesji
  5. Miejsce w którym sesja się rozpoczyna

1. Ilość obejrzanych minut danego video. Jednym z podstawowych czynników wpływających na popularność danego wideo jest suma obejrzanych minut tego wideo. Jedną z konsekwencji tej zmiany był spadek skuteczności takich strategii jak „click bait” (przynęta do kliknięcia)—czyli prowokacyjnych i ciekawych tytułów, które służą, jak nazwa wskazuje, do zwabienia widzów. Zapewne click-bait nadal spełni swoją rolę jeśli wideo rzeczywiście jest ciekawe, i zwabieni widzowie spędzą trochę czasu na oglądaniu. Ale funkcja tej strategii do zwabiania zaledwie to nabicia ilości odsłon już się nie sprawdza.

Jedną ze strategii związanych z tym czynnikiem jest stworzenie co najmniej jednego super-wideo. Jeśli chcecie aby Wasz kanał rósł, to musicie mieć co najmniej jedno wideo które się wyróżnia pod względem oglądanych minut (super-wideo). Jedno bardzo popularne wideo może spowodować intensywny wzrost całego kanału. Paradoksalnie, to popularne wideo nie musi nawet mieć wiele wspólnego z tematyką kanału, z tego względu że sama ogromna popularność przyciągnie również osoby zainteresowane tą tematyką.

2. Ilość minut obejrzana na kanale. Czynnik równie ważny jak 1, jeśli nie bardziej. Jest to pomiar minut obejrzanych w ostatnich 28 dniach na Twoim całym kanale. W momencie gdy rośnie oglądalność jednego z Twoich filmików, a zarazem oglądalność Twojego całego kanału, zostają uruchomione wewnętrzne mechanizmy algorytmu YouTube, które powodują że więcej Twoich filmików zostaje „sugerowana” osobom przebywającym na Youtube. To skutkuje w efekcie kuli śnieżnej, lub sprzężenia zwrotnego, co oznacza że Twój kanał zaczyna rosnąć w tempie geometrycznym.

3. Średnia ilość czasu spędzona na jakimś twoim wideo. Okazuje się że nie jest to miara relatywna, tzn. nie ma wartości w proporcji obejrzanej do całości, liczą się tylko minuty. Czyli 1 minuta obejrzana na 2 minutowym wideo jest tyle samo warta co na godzinnym wideo. To się wydaje dziwne, ale takie są fakty, które można jedynie wywnioskować po długotrwałej analizie YouTube Analytics.

4. Długość sesji. Ale czym jest sesja? Sesja to czas spędzony na platformie YouTube, bez przerwy, przez użytkownika. Jest to jeden z najważniejszych czynników, o którym warto wiedzieć, a którego detale nie widnieją nigdzie w YouTube Analytics. YouTube nie mówi o tym otwarcie ale ewidentnie ten czynnik wpływa istotnie na wzrost Twojego kanału. Sprowadza się on do tego na jak długo Twój materiał zwabi kogoś na YouTube. Innymi słowy, jeśli ktoś wszedł na YouTube dzięki jakiemuś Twojemu filmikowi, to liczy się jak długo zostaną na YouTubie podczas tej sesji. Czy zostali tylko na jedno wideo, czy na siedem, czy na siedem godzin? Okazuje się że wideo które zwabiło osobę do sesji na YouTube będzie wartościowane proporcjonalnie do długości całej sesji, nawet jeśli ona jest kontynuowana poza kanałem w którym te pierwsze wideo się mieści.

5. Zapoczątkowanie sesji. Jest to ważne z takiego samego powodu jak 4. Zwabienie kogoś na platformę YouTube jest wysoko wynagradzane przez algorytm. Główną strategią tutaj jest kierunkowanie „ruchu” z innych platform do jakiegoś Twojego wideo na YouTubie. Złota rada: zwabiaj ludzi nie do początku jakiegoś wideo, ale do środka wideo w środku playlisty. To zwiększa prawdopodobieństwo że duża część ich sesji będzie spędzona na twoim kanale, to wynika z większego prawdopodobieństwa że Twoje filmiki będą widniały jako sugerowane, ale i też dlatego że playlisty często automatycznie przechodzą do następnego wideo na liście.

Autor: Mariusz Popieluch


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*