7 wskazówek na zwiększenie konwersji w 2015 roku

7 wskazówek - optymalizacja konwersji w 2015 roku

Każdego roku sposoby na poprawę efektywności naszej strony ulegają zmianie. Pojawiają się nowe trendy w marketingu internetowym oraz nowe rozwiązania technologiczne. Warto śledzić te zmiany, aby na bieżąco dostosowywać swoją stronę do nowych warunków. Felietonista Tim Ash piszący m.in. dla Marketing Land opublikował właśnie listę 7 pomysłów na zwiększenie konwersji w 2015 roku. Oto one!

1. Zadbaj o spójny przekaz multikanałowy

Wielokanałowość odgrywa coraz większą rolę w marketingu internetowym. Twoi klienci i użytkownicy portalu spotykają się z Twoją marką wielokrotnie – w social mediach, wyszukiwarce, display’u czy emailu. To jak odbierają Cię w poszczególnych kanałach buduje ogólny wizerunek Ciebie lub Twojej firmy. Dlatego trzeba koniecznie zadbać o spójność przekazu w różnych kanałach.

Niskiej jakości przekaz w którymkolwiek z nich może sprawić, że wiarygodność i zaufanie do Twojej marki ulegną osłabieniu.

Zadbaj nie tylko o spójny desing. Zastanów się jakie cele realizują Twoi klienci w poszczególnych kanałach i zoptymalizuj je właśnie pod tym kątem. Dla przykładu jeśli facebook wykorzystywany jest przez nich do zadawania pytań, zadbaj o stałą obsługę tego kanału pod tym kątem.

2. Zadbaj o użyteczność Twojej strony na urządzeniach mobilnych

Udział urządzeń mobilnych w ruchu internetowym jest coraz większy i kwestią czasu jest to, kiedy przewyższy on udział komputerów. Dlatego warto coraz większą uwagę przywiązywać do UX naszej strony na urządzeniach mobilnych.

Niestety urządzenia mobilne dosyć słabo wypadają pod kątem konwersji. Być może z powodu małych i niewygodnych ekranów bądź ze względów bezpieczeństwa niezbyt wielu ludzi dokonuje konwersji na smartfonach. Jednak mimo wszystko nie możemy im tego utrudniać! Nadal wiele stron wymaga od użytkowników mobilnych rzeczy niemożliwych. Wypełnienie formularza złożonego z wielu pól zajmie wieki na smartfonie i nikomu nie będzie się chciało tego robić. Zastanów się czy na Twojej stronie pojawiają się elementy, które utrudniają dokonanie konwersji.

Przed projektowaniem lub zmianą strony mobilnej warto przeanalizować ruch na stronie pod kątem mobile. Da nam to odpowiedź na pytanie, jakie czynności najczęściej wykonują użytkownicy mobilni. Dzięki temu będziemy mogli skupić się na optymalizacji konkretnych elementów naszej strony.

3. Segmentuj i targetuj mądrze

W momencie gdy na rynku dostępne są darmowe narzędzia analityczne z tak dużymi możliwościami, nie wolno nam nie segmentować użytkowników. Za pomocą Google Analytics możemy stworzyć specjalne segmenty użytkowników na podstawie tego jakie treści czytali oraz jakie akcje wykonali. Następnie z wykorzystaniem tych danych możesz wyświetlać użytkownikom specjalnie dopasowane reklamy lub treści.

Segmentowanie i targetowanie to wstęp do personalizacji. Możesz segmentować użytkowników z wykorzystaniem danych geograficznych, demograficznych lub na podstawie akcji jakie wykonują(porzucają koszyk, spędzają dużo czasu na witrynie). Połącz następnie te dane ze specyfiką Twojego biznesu(sezonowość, cykl życia produktu). Taka kombinacja pozwoli Ci stworzyć optymalny przekaz marketingowy i content dostosowany do Twoich użytkowników.

4. Personalizuj prawidłowo

W ubiegłym roku wiele firm wprowadziło na swoje strony elementy personalizujące, jednak większość stron wciąż takich elementów nie posiada. Według raportu optymalizacji konwersji z 2014 roku, tylko 25% firm personalizuje swoje witryny.

Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś personalizacji u siebie możesz śmiało założyć, że tracisz sporo pieniędzy. Tym bardziej, że w obecnej chwili na rynku jest wiele rozwiązań zewnętrznych, które za niewielkie pieniądze możemy wdrożyć na swojej stronie.

Jeśli masz już elementy personalizujące na stronie to nadal nie możesz spocząć na laurach. Wciąż istnieje pole do usprawnień tych elementów. Dla przykładu jeśli posiadamy na stronie e-commerce widget odpowiedzialny za rekomendację produktów, sprawdźmy czy może on na dodatek sprawdzać dostępność tych produktów w rozmiarze klienta.

rekomendacje produktów - personalizacja

Możemy powiązać polecane produkty z filtrami użytymi przez klienta na karcie produktu.

5. Wykraczaj poza testy A/B i wprowadź ustrukturyzowane podejście do optymalizacji konwersji

Marketerzy często używają pojęć „optymalizacja konwersji” i „testowanie strony” zamiennie, zupełnie tak, jakby znaczyły dokładnie to samo. Nie zdają sobie sprawy z różnicy do momentu, w którym osiągną lokalne maksimum w wynikach swoich testów. Wiesz, że osiągnąłeś maksimum w momencie gdy nowe wersje strony są tylko nieznacznie lepsze od wersji kontrolnych. Ciężko jest również stworzyć nową wersję, która przyniosła by znaczącą poprawę. Dzieje się tak dlatego, że najlepsze pomysły zostały już wyczerpane. Zjedliśmy wszystkie „nisko wiszące owoce”.

Powinieneś podejść do testowania szerzej. Zwróć uwagę na inne elementy wpływające na dokonywanie testów:

  • Zrozum jakie okoliczności i warunki sprawiają, że testy są mało efektywne.
  • Skup się na zwiększaniu zysku, a nie zwiększaniu szybkości i częstotliwości testów.
  • Stwórz taktyczne i strategiczne ścieżki testowania strony, działające równolegle.
  • Wybierz elastyczne narzędzie do testowania, pozwalające na przeprowadzanie bardziej skomplikowanych i nieoczywistych testów.

Przestań skupiać się wyłącznie na testach A/B i zacznij skupiać swoją uwagę na innych działaniach, które są kluczowe w poprawie konwersji: badania użytkowników, analiza punktów styku z klientem (touch points) czy nawet ponowne rozpatrzenie modelu biznesowego.

Pamiętaj, Twoim celem nie jest wygranie każdego testu, Twoim celem jest powiększenie biznesu.

6. Nie bój się redesignu swojej strony

Wielu marketerów boi się zmiany swojej strony ze względu na możliwy spadek konwersji. Jednak w większości przypadków taki efekt osiąga się z powodu braku strategii optymalizacji konwersji na etapie tworzenia nowej strony.

Nie zrobisz dużego kroku naprzód wykonująć niewielkie testy A/B, analizujące kolory przycisków czy krój czcionki. Dlatego czasami warto wdrożyć duże zmiany w serwisie skupiając się na istotnych kwestiach wymagających poprawy. W tym celu możesz poszukać najważniejszych problemów z jakimi zderzają się użytkownicy, poprzez uruchomienie testów użyteczności. Możesz również przeanalizować architekturę swojej strony i scenariusze działań użytkowników aby sprawdzić czy strona jest przystosowana do różnych ról i zadań wykonywanych przez odwiedzającyh.

Jednak jeśli po przeprowadzeniu testów i analiz Twoja strona nie wykazuje większych problemów, wówczas nie zawsze warto przeprowadzać pełny redesign tylko ze względu na „stary” wygląd strony.
Jednak jeśli większe błędy i problemy zostaną ujawnione, wówczas dużo większe korzyści przyniesie zmiana wyglądu i struktury strony, oparta o solidne założenia dotyczące optymalizacji konwersji.

7. Zdobywaj wiedzę i rozwijaj swoje umiejętności w dziedzinie optymalizacji konwersji (CRO)

W poprzednim roku duże firmy tworzyły nowe stanowiska odpowiedzialne wyłącznie za optymalizację konwersji. W tej chwili te same firmy posiadają już całe działy odpowiedzialne za CRO. Wyobraź sobie teraz konkurowanie z firmą, która posiada cały dział odpowiedzialny nie tylko za testy A/B ale również za testy użyteczności, UX, copywriting, personalizację i wiele innych. Właśnie z tym będziesz konkurował w tym roku.

Oczywiście jako startup lub mała firma nie masz tak dużych zasobów. Jednak nie znaczy to, że nie możesz wdrażać i rozwijać CRO u siebie. Bądź adwokatem CRO w swojej firmie. Wykorzystaj innych ludzi do pomocy przy testowaniu i wdrażaniu zmian. Niech cała firma pracuje na ten sukces.

Co dalej?

Warto zaznaczyć, że artykuł dotyczy przede wszystkim rynku amerykańskiego. Co za tym idzie badania i idee zaproponowane w tym felietonie nieco wyprzedają nasz rynek. Jednak powinien to być dla nas powód do radości, gdyż możemy nieco przewidzieć przyszłość rodzimego CRO. Prawdopodobnie większość polskich firm jest na etapie opisywanym w tym artykule w formie przeszłej. Dlatego wykorzystując pomysły zaproponowane przez Tima Asha możemy wyprzedzić rodzimą konkurencję przynajmniej o rok.

Na początek proponuję zaplanowanie strategii optymalizacji konwersji na nadchodzący rok. Posiadanie takiej strategii z pewnością pomoże w jej skutecznym wdrożeniu i nie pozwoli nam zapomnieć o CRO. Pamiętaj aby to była realna strategia. Nie narzucaj zbyt ambitnych planów dla swojej działalności. Lepiej skupić się na kluczowych elementach, których optymalizacja najbardziej pomoże Twojej firmie.


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*