Porównanie skuteczności wyszukiwarek, social mediów i reklam display [Desktop vs Mobile]
![Porównanie skuteczności wyszukiwarek, social mediów i reklam display [Desktop vs Mobile]](https://affmarketing.pl/wp-content/uploads/2015/01/urzadzenia-kanaly-1100x400.jpg)
Firma Marin Software, właściciel międzynarodowej i multikanałowej platformy reklamowej, opublikowała ostatnio ciekawe badania. Porównują one skuteczność różnych kanałów ruchu (Wyszukiwarka, Social i Display) na różnych urządzeniach (Komputer, Smartfon, Tablet). Do porównania skuteczności zostały użyte trzy wskaźniki – CTR (współczynnik klikalności), CPC (koszt za kliknięcie) oraz CR (współczynnik konwersji).
Dane do badań pochodzą z kampanii przeprowadzonych głównie na terenie Stanów Zjednoczonych. Stąd statystyki dotyczące użycia poszczególnych urządzeń mogą się nieco różnić od polskich realiów. Mimo wszystko możemy je potraktować jako przepowiednię, która ziści się w najbliższym czasie.
CTR

Źródło: Marin Software
Najwyższy CTR wśród platform zyskuje wyszukiwarka. Średnio waha się on w okolicach 2-3%. Podobnie sytuacja wygląda na rynku polskim. Social media oraz reklamy graficzne osiągają CTR w okolicach 0,2-0,6%.
Jeśli chodzi o platformy, to najwyższe CTR notują użytkownicy smartfonów. Najniższy użytkownicy komputerów.
CPC

Źródło: Marin Software
Najwyższe CPC osiągają użytkownicy komputerów, niezależnie od tego czy ruch pochodzi z wyszukiwarki, social mediów czy reklam graficznych. Najtańsi okazują się użytkownicy smartfonów.
Jeśli chodzi zaś o najdroższe źródło ruchu, to tutaj niepodzielnie króluje wyszukiwarka. Jest przynajmniej 2 razy droższa od reklam graficznych i kilkukrotnie droższa od ruchu z social mediów.
CR (Konwersja)

Źródło: Marin Software
Najczęściej konwertują użytkownicy komputerów. Jak widać nie bez powodu CPC jest najwyższe właśnie w tym przypadku. Najgorzej konwertującą grupą są użytkownicy smartfonów. Z pewnością dużą winę w tym przypadku ponoszą strony, które nadal niezbyt często są przystosowane do ruchu mobilnego.
Jeśli chodzi o najlepiej konwertujący kanał, to jest to wyszukiwarka. Współczynnik konwersji jest w tym przypadku nawet trzy razy większy od ruchu pochodzącego z reklam graficznych oraz 10 razy większy od ruchu z social mediów.
Na podstawie tych danych możemy również wysnuć wnioski dotyczące intencji użytkowników poszczególnych urządzeń. Smartfony używane są z reguły do wyszukiwania informacji na bieżąco (np. podczas przeglądania produktów w sklepie). Stąd niski współczynnik konwersji oraz wysoki CTR. Przesiadając się na większe urządzenia, użytkownicy podejmują bardziej odpowiedzialne decyzje, jak zakupy. Widać to wyraźnie po współczynniku konwersji na poszczególnych urządzeniach
Jeśli chodzi o porównaniu kanałów, to ruch z wyszukiwarki jest cały czas najlepiej konwertującym ruchem. Jak na razie trudno znaleźć lepiej konwertujące, ogólnodostępne źródło ruchu.