Granfluencerzy – starsze pokolenia gwiazdami Instagrama
Każdy z nas prędzej czy później zetknął się z takim pojęciem jak Influencer. Powstała ich nowa grupa. Coraz więcej rozgłosu zdobywają tzw. granfluencerzy. Pokolenie naszych dziadków podbija Internet.
Już jakiś czas temu marki produktowe dostrzegły potencjał w użytkownikach i możliwość wykorzystania ich jako ambasadorów produktów. Grupa jest dość rozbudowana i wewnętrznie zróżnicowania. Istnieją chociażby fake influencerzy. Chyba w większości przypadków, jeśli ktoś zapyta nas o wiek potencjalnego influencera, to odpowiemy, że jest to raczej osoba młoda, czy też w średnim wieku. Okazuje się, że nic bardziej mylnego.
Wbrew stereotypom, wbrew skojarzeniom
Ciężko powiedzieć wprost, o co mi dokładnie chodzi. Ale na pewno każdy z was ma w głowie jakiś stereotypowy look swojej babci, czy swojego dziadka. Dla niektórych może to być beret, podomka, chustka. Są też memy, masa memów, umacniających pewne stereotypy.
O ludziach starszych nie myślimy raczej w kategoriach baaardzo aktywnych użytkowników Internetu, a przynajmniej nie w pierwszej kolejności.
Panuje w gruncie rzeczy swego rodzaju przekonanie, że media społecznościowe przeznaczone są tylko dla młodszych pokoleń i to właśnie one się w nich odnajdują, a wręcz żyją mediami społecznościowymi.
Tymczasem okazuje się, że tkwimy w błędzie. Wyłoniła się bowiem czeluści Internetu nowa grupa, nowy typ influencerów – granfluencerów.
Według BBC:
są to stylowe babcie i dziadkowie lub po prostu osoby starsze, które stały się liderami opinii w internecie.
Koniec młodości, to nie koniec życia
Często okazuje się nawet, że posługują się social mediami lepiej niż ludzie młodzi.
W social mediach, szczególnie na Instagramie istnieje duża grupa dojrzałych twórców. Kolory, własny styl, dystans do siebie i świata, odwaga, humor – tak w kilku słowach można opisać ich profile.
Pomagają innym w zwalczeniu stereotypów, pokazują, że życie ludzi chociażby po 70-tce, to nie kapcie, siatka leków, podglądanie sąsiadów i oglądanie po raz setny tej samej telenoweli.
Jakiś czas temu BBC przedstawiło swój przewodnik po kilku przykładach „granfluencingu”.
Kilka przykładów najbarwniejszych kont seniorów
BBY Winkle skończy 91 lat!
Profil Helen Ruth Elam van Winkle z Kentucky obserwuje aż 3,8 miliona użytkowników.
Zaczęło się od opublikowania jej stylizacji w Internecie przez wnuczkę. Swoją sławę zdobyła pięć lat temu, gdy wnuczka opublikowała zdjęcie jej stylizacji w internecie.
Opisując krótko: kreacje kolorowe, neonowe odważne. Kobieta posiada nawet własną kolekcję kosmetyków, które powstały przy współpracy z marką incrediblecosmetics.
@irisapfel
Profil Iris Apfell (97 lat) obserwuje 1,2 miliona osób. Na jej koncie bizneswoman i projektantki mody z Nowego Jorku znajdziemy kilkaset postów, także w formie wideo.
Jej motto: Więcej znaczy więcej, mniej to nuda.
Moon Lin to 91-letnia gwiazda Internetu, pochodząca z Tajwanu. Jej stylizacje wyglądają tak, jakby właśnie wróciła z robienia tricków na desce w skateparku. Albo była jedną z dziewczyn które poruszają się o każdej porze po mieście. Krótko powiem, Moon Lin stawia na streetwear.
Prezentuje marki takie jak Supreme, Adidas, Nike, Converse czy Anti Social Social Club.
Lyn Slate to nowojorska profesor, modelka i influencerka kulturalna. Ma 66 lat, prowadzi bloga na temat mody. Jej profil na Instagramie obserwuje ponad 662 tysiące osób.
Lili Hayes to matka komika Kevina Haysa. Podobnie jak syn ma dużo poczucia humoru i dystansu do sienie. Profil 71-latki obserwuje już 114 tysięcy osób.
76-letnia Magda Llohis de Gutierrez to hiszpańska artystka.
Twierdzi, że : wiek jest tylko iluzją.
Cytaty, barwne zdjęcia – to znajdziemy na je profilu, który obserwuje 20 tysięcy użytkowników.
Kimiko Nishimoto w wieku 72 lat nauczyła się korzystać z aparatów cyfrowych i postanowiła zająć się fotografią. Obecnie ma 90-lat i funkcjonowanie w Internecie idzie jej świetnie.
Granfluencerami zostają również mężczyźni.
Irivin Randle – to model, stylista, pedagog, jest influencerem, pochodzi z Teksasu.
Ma swój kanał na YouTube – #MrStealYourGrandma. Obecnie aktywnie korzysta z Instagrama. Jego profil obserwuje ponad 256 tysięcy użytkowników.
Lance to londyński sprzedawca owoców. Jego streetwearowe stylizacje przyniosły mu dużą popularność. Zaczęło się od tego, że do sieci trafiły jego zdjęcia, na których ubrany był w produkty marki Supreme. Ma ponad 52 tysiące obserwatorów na Instagramie.
Nieogarniona potęga Internetu i człowieka
Tak niewiele wiemy o sobie, a co dopiero o innych ludziach. Jak pokazują przykłady, nigdy nie jest za późno by zrobić coś nowego, wystarczy tylko chcieć. Kreatywność nie kończy się po 30 -stce. Nie zawsze też musimy liczyć na kogoś, jeśli szukamy pracy. W każdym wielu potrafimy myśleć nietuzinkowo, zarażać optymizmem i niecodziennymi pomysłami.