Media społecznościowe jako przykład skutecznego marketingu online

social media marketing

Dziś posiadanie strony internetowej, wysyłanie mailingu do klientów i inne działania marketingowe online stały się standardem. Trudno byłoby znaleźć firmę, która nie kontaktuje się ze swoimi klientami online. Z roku na rok wzrasta również znaczenie mediów społecznościowych. Są one miejscem skutecznej rozmowy i komunikacji z klientem, a także miejscem umożliwiającym szeroką dystrybucję contentu. Są one strategicznym filarem w strategii marketingowej wielu światowych marek.

Media społecznościowe są tworzone przez ludzi i dla ludzi. Mówi się, że nie służą one sprzedaży, lecz są narzędziem budowania wizerunku. Gdyby jednak była to prawda, czy znane na całym świecie marki globalne, takie jak np. Coca-Cola, Mercedes czy Nike inwestowałyby tak duże środki na działalność w social media? Trzeba zdać sobie sprawę, że kluczem do sukcesu na Facebooku, Instagramie czy Twisterze jest właściwy sposób komunikacji oraz zbudowanie zaangażowania. Jeśli firma wykorzystuje nudne, oklepane call to action, nie powinna spodziewać się wysokiej sprzedaży za pośrednictwem SM. Jeśli jednak dostarcza się ciekawy kontent, który interesuje odbiorców, zachęca ich do poświęcenia uwagi i angażuje ich w jej rozwój, osiągnęliśmy sukces. Właśnie w tym momencie rozpoczyna się proces sprzedaży, mimo tego, że odbiorca nie jest tego świadomy.

Wspomnieliśmy już, że silnikiem napędowym w social media są ludzie, którzy je tworzą oraz, którzy są odbiorcami tworzonych treści. Selena Gomez jest niekwestionowaną królową Instagrama. Obecnie gwiazda może pochwalić się ponad 117 milionami obserwujących profil. Selena publikuje w social media zdjęcia z koncertów, z planów filmowych, sesje zdjęciowe dla prestiżowych magazynów, a także prywatne fotografie z domu czy ze spotkań z przyjaciółmi. Skutkiem tego jest coraz większa popularność gwiazdy oraz większa sprzedaż produktów sygnowanych jej nazwiskiem. W podobny sposób swoją markę kreują Kim Kardashian, Beyonce, Justin Bieber czy piłkarz Neymar. Dzięki skutecznym, ciekawym treściom to właśnie ich profile biją rekordy popularności.

Innym przykładem doskonałego wykorzystania siły social media jest facebookowy fanpage platformy PokerStars. Akcje promocyjne, reklamy, wskazówki i rady, a także realny kontakt z użytkownikami i ciągłe reagowanie na ich aktywność okazały się skuteczną strategią marketingową. Podróżniczka Liv Boree jest również jedną z najbardziej utalentowanych pokerzystek na świecie. Jej duża aktywność w sieci jest ogromnym wsparciem dla marki. Przeglądając jej profil na Instagramie znajdziemy m.in. zdjęcia z podróży, prywatne fotografie, a także zdjęcia i filmy zrobione podczas rozgrywek i turniejów. Liv Boree pokazuje swoje prywatne życie, chętnie dzieli się swoimi spostrzeżeniami, opiniami i przemyśleniami. Są to treści, które interesują odbiorców i które przynoszą długofalowy sukces marek.

social 2

Specjaliści od marketingu starają się maksymalnie wykorzystywać potencjał drzemiący w social mediach. To właśnie tutaj firmy informują o nowych produktach, zamieszczają informacje o ofercie oraz umożliwiają dostęp do atrakcyjnych promocji. Unikalne treści, filmy z backstage czy informacje z życia firmy są tym, na co fani naprawdę czekają. Ważnym elementem komunikacji w kanałach społecznościowych jest również tworzenie konkursów, umożliwienie wyrażenia opinii na temat marki czy uczestnictwo w tworzeniu produktów.
Najlepszym kluczem do sukcesu w mediach społecznościowych jest obranie właściwej strategii, tworzenie ciekawych, unikalnych treści oraz naturalność. Media społecznościowe umożliwiają łatwe wyrażanie emocji i opinii. Użytkownicy chętnie mówią, co im się nie podoba oraz chętnie nagradzają ciekawy kontent zainteresowaniem, lajkowaniem i udostępnianiem postów. W takich warunkach marki nie mogą pozwolić sobie na sztuczny i nienaturalny wizerunek, a wpadki i potknięcia w wielu przypadkach sprzedają się lepiej niż dokładnie zaplanowane działania.
Mimo tego, że praca z mediami społecznościowymi wydaje się miła i przyjemna wiąże się z nią ogromna odpowiedzialność oraz duże ryzyko. Jednocześnie to, co dziś jest ciekawe i dobrze się sprzedaje, jutro może okazać się nudne. Media społecznościowe są dynamicznym i często zmieniającym się środowiskiem. Marki osobiste oraz globalne, które potrafią rozpoznawać trendy i właściwie reagują na zmiany są prawdziwymi wygranymi w social mediach, którzy zdobywają największe wygrane.


Podobało Ci się? Podziel się...

1 Opinia

  1. W niektórych branżach jest łatwo jak np. produkt / wydarzenie są same w sobie ciekawe. Wystarczy ładne zdjęci i już wzbudza zainteresowanie, a w niektórych można się napocić i napracować, a i tak efekty będą mizerne, bo po prostu niespecjalnie temat wzbudza zainteresowanie (już abstrahując od mało atrakcyjnej formy prezentacji). Każda branża i każdy produkt są inne.

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*