Wartościowy Content – Jak tworzyć treści SEO

wartościowy content seo copywriting

W tym artykule przeczytasz:

  • Jakie są rodzaje copywritingu?
  • jak tworzyć treści w oparciu o rzeczywiste dane?
  • Jak korzystać z Surfer SEO – Content Editora?

 

Na przestrzeni lat, dobre praktyki SEO zmieniły się niemal radykalnie. Działania, które jeszcze kilka lat temu traktowane były za zupełnie naturalne i przynoszące realne efekty, ustępują miejsca nowym, nieco bardziej skomplikowanym praktykom. Content Marketing, wymaga od osoby tworzącej treści sporego zaplecza wiedzy z branży, umiejętności analitycznych i dedukcyjnych a także empatii i olbrzymiej kreatywności. Aby stworzyć treść, która nie tylko zostanie opublikowana ale również wygeneruje ruch na Twojej stronie internetowej, wzbudzi zainteresowanie odbiorców i przynieść może realne efekty w pozycjonowaniu strony internetowej będziesz musiał się bardzo postarać.
Jak zadbać o dobry content i jak tworzyć treści, które w pozytywny sposób wpłyną na UX (User Experience)? Oto kilka zasad, które każdy Copywriter SEO powinien znać na pamięć!

Content marketing a Copywriting

Content marketing to prościej mówiąc marketing treści. Głównym jego celem jest wygenerowanie ruchu na stronie a także zwiększenie świadomości danej marki. Całość działań oparta jest na dokładnej analizie, planie i strategii marketingowej. Ważne jest dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców, przygotowanie treści tak, aby sprostać ich wymaganiom i w wyczerpujący sposób odpowiedzieć na potrzeby internautów. Specjaliści pracujący na stanowisku content marketera na podstawie profesjonalnych narzędzi gromadzą wszelkie niezbędne dane do zbudowania efektywnej strategii marketingowej.

Analiza, ma na celu zebranie danych o potrzebach i zainteresowaniach Klientów. Na ich podstawie, możliwe jest stworzenie tekstów, które faktycznie zainteresują daną grupę odbiorców i w efekcie wywołają konkretną reakcję czytelnika.

Content marketing to działanie długotrwałe. Za pomocą zgromadzonych danych i analizy zachowań, budowany jest content, który w efekcie wygenerować ma zyski. Działania najczęściej realizowane są w formie publikacji artykułów na blogu, webinariów, poradników, raportów, infografik i innych. Do najpopularniejszych i najefektywniejszych form przekazu należą Social Media (Facebook, Instagram, Linkedin i inne), blog firmowy lub branżowy.

Rodzajów copywritingu jest wiele, zdecydowałam się pokrótce przedstawić kilka z nich:

Copywriting SEO

Copywriter SEO, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się pisaniem tekstów niezbędnych do pozycjonowania stron internetowych. Osoba taka, oprócz tak zwanego “lekkiego pióra”, musi posiadać olbrzymią wiedzę z zakresu SEO (Search Engine Optimization) i być na bieżąco ze wszystkimi zmianami i aktualizacjami algorytmu Google.

Stworzenie wartościowego tekstu, który spełni swoje cele, wymaga szczegółowej analizy konkurencji. Copywriter SEO, jako profesjonalista musi zgromadzić wszystkie dane niezbędne do stworzenia wartościowej treści tj.:

  • długość tekstu,
  • ilość i nasycenie słowami kluczowymi (w całym tekście, above the fold, nagłówkach, pogrubieniach, altach, meta tagach),
  • słowa z długiego ogona (long tail),
  • wartościowe wyrażenia i słowa, które warto zastosować w treści,
  • ilość nagłówków i paragrafów,
  • branża i grupa docelowa odbiorców.

Dopiero w momencie, kiedy specjalista posiada wszystkie niezbędne dane, może przejść do pisania. Ręczna analiza konkurencji, zajmuje sporo czasu. Proces gromadzenia danych do jednego wartościowego tekstu często trwa dłużej niż samo jego napisanie. Tutaj z pomocą przychodzi nam Surfer SEO – znakomite narzędzie, dzięki któremu w zaledwie kilka sekund, otrzymasz całościowy raport pochodzący z analizy konkurencji. Data Driven Marketing, czyli realizacja marketingu opartego na danych, przynosi realne korzyści dla prowadzonej działalności.

Do Surfer SEO jeszczę wrócę, więcej informacji o tym narzędziu oraz o znakomitej funkcjonalności jaką jest Content Editor znajdziesz poniżej.

E-mail copywriting

Osoba zajmująca się e-mail copywritingiem, tworzy treści, które umieszczone zostaną w mailach i newsletterach. Tutaj niezwykle istotna jest forma i przekaz. Teksty wykorzystywane do email marketingu powinny zostać skonstruowane tak, by wzbudzać zainteresowanie odbiorcy i nakłaniać go do podjęcia konkretnej reakcji. Coś, czego zdecydowanie nie może w nim zabraknąć to Call To Action, czyli wezwanie do działania.Treść umieszczana w mailu rzadko spełnia rolę informacyjną, najczęściej jej zadaniem jest zaintrygowanie odbiorcy i zachęcenie do przejścia na stronę internetową sklepu lub firmy usługowej a następnie skorzystanie z oferty.

Social Media copywriting

Jedną z obecnie najbardziej popularnych form marketingu internetowego jest reklama w Social Media, takich jak Facebook, Twitter, Instagram i inne. Aby zaangażować i wzbudzić zainteresowanie użytkowników danym profilem, potrzebne są treści, które sprawdzą się w realizacji takiego działania tj. obserwowanie profilu, lajkowanie, udostępnianie itd, to właśnie zadanie Copywritera Social Media.

Copywriting techniczny

Podobnie jak w przypadku copywritingu SEO, wiedza copywritera technicznego musi znacznie wykraczać poza podstawy. W przypadku tego typu tekstów, poziom trudności wzrasta a osoba pracująca na tym stanowisku musi temu sprostać. Tworzone teksty muszą być wyczerpujące i specjalistyczne dlatego też, dobrze mieć w swoim zespole osobę posiadającą wykształcenie w danej branży, wówczas wiedza techniczna uzupełniana jest doświadczeniem.

Tworzenie treści w oparciu o rzeczywiste dane

W tym akapicie zajmę się kwestią tworzenia wartościowych artykułów tematycznych publikowanych na blogu autorskim lub portalu zewnętrznym. Jeżeli pracujesz jako copywriter, pewnie doskonale wiesz, że nie wystarczy jedynie stworzyć treść by mogła ona efektywnie zaistnieć w Internecie. Publikacja napisanego artykułu na autorskiego bloga lub portal zewnętrzny to jedynie mały kroczek w całej drodze do sukcesu.Treść, którą tworzysz musi być przede wszystkim wartościowa, atrakcyjna z punktu widzenia czytelnika a także być dostosowana do wyszukiwarki internetowej Google, czyli spełniać wytyczne SEO. Od czego zacząć i co jest istotne przy tworzeniu artykułu?

Chwytliwy title o dużej liczbie wyszukiwań

Już sama konstrukcja title ma ogromne znaczenie dla Google i użytkownika, który szuka informacji na dany temat. Tytuł wpisu powinien być chwytliwy, przemyślany i treściwy. Powinien zawierać słowa kluczowe z dużą liczbą wyszukiwań i uwzględniać potrzeby zainteresowanego. Jak stworzyć dobry title?

  • Planer słów kluczowych – to pierwsze narzędzie, którego używam do wyszukania wartościowych słów. Po wpisaniu w polu wyszukiwania fraz. Wyświetli nam się lista sugerowanych słów kluczowych powiązanych tematycznie.
    Planer słów kluczowych wprowadzanie fraz.

    Wpisz interesujące cię frazy i zobacz propozycje

    planer słów kluczowych, sugestie fraz

    Sugerowane słowa kluczowe powiązane tematycznie

  • Sugestie Google – Słowa, których warto użyć (w miarę możliwości) zarówno w title jak również description czy całej treści.
    sugestie google dla frazy meble kuchenne na wymiar

    Sugestie Google dla frazy: meble kuchenne na wymiar

  • Fora i blogi – fora internetowe i blogi o określonej tematyce mogą być prawdziwą skarbnicą wiedzy i nie mówię tutaj tylko o samej treści wcześniej zamieszczonych artykułach tematycznych ale o komentarzach. Warto prześledzić takie miejsca, sprawdzić o co ludzie pytają w komentarzach, być może w wiodącym w tym czasie artykule, który znajduje się na wysokich pozycjach czegoś brakuje, a my jako eksperci, będziemy w stanie uzupełnić brak i dać czytelnikowi to, czego potrzebuje. Na forach możesz znaleźć również wiele inspiracji dotyczących konkretnego zagadnienia, być może wcześniej nie wpadło Ci to do głowy i pominąłeś kwestię istotną dla czytelnika?
  • Google Trends – Narzędzie, które może okazać się bardzo przydatne. Np. tworząc artykuł o kuchniach, znając potrzeby czytelników w wyszukiwarkę możemy wpisać konkretną frazę np. meble kuchenne na wymiar czy modne kuchnie, po wpisaniu tych słów Google Trends dostarczy nam ciekawych pomysłów na tytuł lub uzupełnienie jego części w tym przypadku ciekawą propozycją okazało się “modne kuchnie 2019”.
    Propozycje Google Trends - Podobne zapytania

    Wyniki wyszukiwania w Google Trends

  • Liczby w tytule – Jak się okazuje, duży wpływ na reakcję użytkownika i to czy zdecyduje się kliknąć w nasz artykuł po wyszukaniu danego zagadnienia, mają liczby w title! Trików na to jest kilka np. do każdego tytułu można dopisać – X ciekawych pomysłów, X ciekawych inspiracji, X wartościowych porad itd,
    dla osób, które piszą np.o meblach, dodatkach aranżacyjnych, ubraniach, obuwiu, kosmetykach i innych fajnie będzie dodać w tytule – Najnowsze trendy 2018/2019, Modne inspiracje 2019, X pomysłów na ciekawe aranżacje itp.

Above the fold, czyli to co widać “na pierwszy rzut oka”

Kolejną ważną kwestią w budowie dobrego artykułu jest wstęp. O tym czy użytkownik będzie chciał przeczytać co mamy mu do zaoferowania zdecydować może już kilka pierwszych zdań.. Wstęp do artykułu powinien więc być skonstruowany w sposób ciekawy a nie sztampowy. Treścią jaką napiszemy powinniśmy zachęcić odbiorcę do tego, żeby zechciał przeczytać więcej. Dodatkowo, ważne jest nasycenie słowami kluczowymi w dopasowaniu ścisłym (Exact Match) i przybliżonym (Partial Match), pamiętajmy, że treść, którą piszemy ma być atrakcyjna dla użytkownika. W żadnym wypadku, nie możemy upychać wyrazów na siłę a każde umieszczenie słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym powinno mieć swoje merytoryczne uzasadnienie.

Konstruując wstęp do artykułu kieruję się czterema zasadami:

  1. Spójność treści – przedstawione we wstępie informacje muszą być zgodne z całością artykułu, przed rozpoczęciem pisania musimy mieć przemyślane co ma się w nim znajdować i o czym dokładnie będzie.
  2. Dobry przekaz informacji o tym, co użytkownik może znaleźć w dalszej części – dobrze przemyślany.
  3. Krótka ale treściwa forma – Osobiście nie jestem fanką pisania długich wstępów do artykułów, w tekstach, które pisze we wstępie staram się użyć najważniejszych informacji, zaintrygować a tym samym zachęcić użytkownika do przeczytania reszty.
  4. Zachęta do przeczytania reszty – wstęp zakończmy krótką zachętą do przeczytania całości np. “Oto kilka ciekawych porad, które musisz przeczytać” lub inne.

Nagłówki

Nagłówki w artykułach powinny być krótkie ale treściwe, każdy z nich powinien zawierać jasną informację, co znajduje się w poniższym akapicie. Musisz pamiętać, że rzucają się one w oczy niemal jako pierwsze. Użytkownik czytając nagłówki musi stwierdzić, że właśnie tutaj znajdzie odpowiedzi na wszystkie pytania, które sobie zadawał. Każdy z nagłówków powinien posiadać swoje oznaczenie w kodzie strony, dokładnie chodzi o nagłówki <h1>,<h2>,<h3>,<h4>,<h5>…..itd. Ilość poszczególnych nagłówków możesz sprawdzić w Surferze SEO.

Pamiętaj również o uwzględnieniu w nich frazy kluczowej, sprawdź czy występuje ona w dopasowaniu ścisłym czy przybliżonym i jak często została zastosowana.

Jak budować nagłówki?

Podobnie jak w przypadku budowania tytułu głównego, możesz posłużyć się planerem słów kluczowych, sugestiami Google, pytaniami zadawanymi na forach itd. Dodatkowo, dobrym narzędziem, którego zaczęłam używać niedawno jest answerthepublic.com/. Po wpisaniu frazy wyświetlają nam się całe zagadnienia, które wpisywane zostają przez internautów w Google. Korzystając z tych sugestii, w łatwy sposób możemy budować wartościowe nagłówki a także szukać inspiracji na to, co ma się w nim znaleźć. Idąc tą drogą mamy pewność, że napisany tekst ma wartość dla użytkowników i odpowiada na najczęściej zadawane pytania.

Przykład dla frazy “olej kokosowy”

Sugestie narzędzia Answer The Public

Sugestie Answer The Public – Propozycje nagłówków

Treść artykułu

Pierwszym aspektem, jest unikalność treści. Tworząc artykuł musisz pamiętać, aby był on stworzony tylko i wyłącznie przez Ciebie.

Całość tekstu powinna być spójna pod względem merytorycznym, trzymaj się wybranego tematu i postaraj się wycisnąć z niego jak najwięcej. Aspektem, który przełoży się na wartość tekstu pod względem merytorycznym, jest zamieszczanie w nim ciekawostek, wskazówek, wartościowych porad, uwag itd. Informacje takie powinny zostać uwidocznione i łatwo rzucać się w oczy.

Aspekt wizualny

Oprócz poprawności tworzenia treści pod względem merytorycznym, ważny jest aspekt wizualny. Artykuł, jaki zamierzasz opublikować w danym miejscu, powinien być przejrzysty, czytelny i atrakcyjny dla czytelnika. Podziel treść na mniejsze akapity, dodaj w nim wspomniane wcześniej nagłówki, pogrubienia, wypunktowania, grafiki, infografiki, zdjęcia itd.

Pogrubienia w tekście

Kolejnym bardzo ważnym punktem są pogrubienia w treści, nie może być ich oczywiście zbyt dużo. Głównym naszym zamiarem jest stworzenie treści naturalnej dla oka. Ilość pogrubień również zależna będzie od konkurencji. Dodatkowo, weź pod uwagę liczbę wystąpień słowa kluczowego w pogrubieniach.

Surfer SEO – Content Editor

19 czerwca, Surfer SEO po raz pierwszy zaprezentował nową funkcjonalność jaką jest Content Editor. Narzędzie stworzone zostało z myślą o Copywriterach SEO i ułatwieniu im codziennej pracy nad tworzeniem wartościowych treści do publikacji zarówno na stronie internetowej, jak również zewnętrznych artykułów udostępnianych na różnych portalach. Nowa funkcjonalność w znacznym stopniu wpływa na komfort pracy i czas generowania wszelkich niezbędnych danych. Dzięki temu osoba tworząca treść otrzymuje zbiór danych, który zgromadzony jest w jednym miejscu – przejrzyście i czytelnie. Zobacz jak to wygląda w praktyce:

  1. W wyszukiwarce wpisujemy interesującą nas frazę, ustawiamy lokalizację i klikamy “Create”. Załadowanie danej frazy trwa zazwyczaj około minuty.
    Generowanie draftu - Surfer SEO, Content Editor

    Pierwsze kroki w Surfer SEO, Content Editor – Wyszukiwanie frazy

  2. Kiedy wynik analizy jest gotowy, możemy przejść do ustawienia szczegółów. W pierwszym oknie pojawi nam się lista 10 wyników pochodzących z wyszukiwarki Google. Spośród dostępnych, możemy zaznaczyć te, z których edytor ma wygenerować plan artykułu.
    Realizacja plany, wybieranie konkurentów

    Zaznacz pozycje, z których Content Editor wygeneruje plan

  3. Przechodząc niżej, otrzymujemy możliwość edycji poszczególnych wytycznych, możemy zmienić długość tekstu, edytować frazy które mają znaleźć się w treści a także usunąć zbędne słowa z listy tych, które mają zostać umieszczone w tekście.
    Edycja wytycznych w narzędziu Content Editor

    Dostosowywanie wytycznych – Wystarczy jedno kliknięcie

    UWAGA: Po zmianie długości tekstu, pozostałe wskaźniki zostaną dostosowane automatycznie.

  4. Poniżej znajduje się pole tekstowe, w którym możesz umieścić wskazówki i informacje dla Copywritera.
    Dodatkowe informacje i wskazówki dla Copywriterów

    Tutaj możesz zamieścić dodatkowe informacje dla Copywritera

  5. Klikamy “Finalize customisation” i przechodzimy do kolejnego kroku, czyli TWORZENIA TREŚCI.
    Generowanie wytycznych w Content Editor

    Zatwierdzenie zmian i generowanie planu

  6. Po lewej stronie znajduje się okno, w którym piszemy treść, po prawej natomiast wszystkie wytyczne, co do których mamy się stosować.
    Plan artykułu, wytyczne oparte o rzeczywiste dane

    Dokładny plan artykułu i pole tekstowe

  7. Narzędzie dokładnie określa liczbę słów, ilość nagłówków, paragrafów, pogrubień a także określa ilość wszystkich słów, które powinny znaleźć się w Twoim tekście.
    Dokładna ilość wartościowych wyrażeń do zamieszczenia w tekście

    Jakie słowa warto zamieścić w treści

    Wartościowe słowa, które warto zawrzeć

    Inne wartościowe słowa, których warto użyć

  8. Dane zliczane są natychmiastowo. Jeżeli ilość poszczególnych słów a także liczba nagłówków, pogrubień etc. zostanie zastosowana prawidłowo, ich kolor z czerwonego lub żółtego zmieni się na zielony.
    Tworzenie treści zgodnie z wytycznymi Surfer SEO

    Słowa zliczane są automatycznie

W momencie kiedy nasz artykuł będzie zoptymalizowany prawidłowo, większość punktów podświetli się na zielono.

Jak widzisz, praca Copywritera wymaga zaangażowania, ogromnej wiedzy i determinacji. Aby osiągnąć dobre wyniki, musisz stale pozyskiwać nową wiedzę i rozwijać umiejętności. W Twojej pracy pomóc mogą Ci narzędzia, przygotowanie tekstu z zastosowaniem Data Driven, to prawdziwa szansa dla prowadzonego bloga!


Podobało Ci się? Podziel się...

1 Opinia

  1. Bardzo fajny artykuł, w 100% zgadzam się, że content jest jednym z najważniejszych czynników przy pozycjonowaniu stron.
    Należy pamiętać, że Google to wyszukiwarka tekstowa i tekstu nie powinno się przed nią ukrywać.

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*