Umowa o współpracy – Jak rozliczyć?

umowa o współpracy wyjaśnienia

Umowa o współpracy to rozwiązanie wykorzystywane często w programach partnerskich. Nie jest to popularna forma umowy na polskim rynku, jednak dosyć dobrze nadaje się właśnie do działań afiliacyjnych. Umowa o współpracy jest zamiennikiem umowy o dzieło oraz umowy zlecenie, szczególnie w przypadku gdy relacje pomiędzy podmiotami nie będą ograniczać się do jednorazowego zlecenia.

Co reguluje umowa o współpracy

Umowa reguluje następujące elementy współpracy:

  • warunki współpracy,
  • wynagrodzenie,
  • prawa i obowiązki stron,
  • termin rozliczeń,
  • sposób rozliczeń

Kto może podpisać taką umowę?

Umowa o współpracy może być podpisana zarówno z osobą fizyczną jak i z firmą. Dzięki temu jest to bardzo elastyczna forma współpracy. Ponadto w umowie nie muszą być zawarte ustalenia dotyczące szczegółów zlecenia. Jest to umowa ramowa, gdzie określa się najważniejsze warunki współpracy. Szczegóły na temat konkretnego zlecenia mogą być zawarte już w konkretnym zamówieniu. Dzięki takiej formie, umowa ta jest często wykorzystywana przy współpracy z freelancerami.

Rozliczenie umowy o współpracę

W przypadku firm umowa o współpracę jest rozliczana tradycyjnie na podstawie faktur lub rachunków. W tym wypadku po stronie zleceniodawcy/programu partnerskiego pozostaje jedynie opłacenie faktury. Resztę formalności oczywiście rozliczamy tradycyjnie wewnątrz własnej firmy.

Natomiast w przypadku osób fizycznych rozliczamy się na podstawie rachunku, takiego samego jak w przypadku umów o dzieło lub umów zlecenie. W sieci można znaleźć mnóstwo kalkulatorów, które Tworzą dla nas gotowy rachunek. Musimy pamiętać, aby na rachunku uwzględnić podatek, składki ZUS i kwotę netto. To pracodawca na podstawie rachunku powinien zapłacić za nas wszystkie zaliczki i składki. Na koniec roku rozliczeniowego od danego pracodawcy/programu partnerskiego powinniśmy otrzymać PIT z danymi dotyczącymi naszych wynagrodzeń za miniony rok. Na podstawie PITu rozliczamy się z urzędem skarbowym.

Warto zwracać uwagę na to, czy dany program partnerski rzeczywiście odprowadza za nas składki i zaliczki na podatek. Niektóre z programów mylnie nazywają swoje umowy, umowami o współpracę i zostawiają wszystkie kwestie związane z rozliczeniem dochodów po stronie partnera.

Jakie elementy powinny znaleźć się na umowie o współpracy?

Jest to umowa, która zalicza się do umów nienazwanych. To znaczy, że jej treść może zostać skonstruowana zależnie od potrzeb obu stron. Mimo wszystko powinny się w niej znaleźć podstawowe elementy:

  • jaki rodzaj usługi ma być wykonany,
  • data zawarcia umowy,
  • strony umowy,
  • okres trwania,
  • sposób rozwiązania umowy,
  • rodzaj składania zamówień (np. email),
  • kwota i rodzaj wynagrodzenia,
  • sposób rozliczeń (rachunek czy faktura),
  • kwestie reklamacji zlecenia

 

Umowa o współpracy to ciekawy twór, który jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla programów partnerskich. Rozwiązuje kwestie współpracy z osobami fizycznymi oraz przedsiębiorstwami. Jednak gdy jesteśmy partnerem – osobą fizyczną, który chce podpisać taką umowę, warto dopytać obsługę programu czy wszystkie kwestie związane z rozliczeniem umowy zostają przez nich załatwione, tak jak jest to robione zawsze w przypadku umów o dzieło i umów zlecenie.


Podobało Ci się? Podziel się...

Opinie (9)

  1. Czyli z tytułu umowy o współpracę tak samo trzeba rozliczać się jak w przypadku umowy zlecenie?

  2. Można powiedzieć, że tak. Mimo wszystko niewiele programów partnerskich oferuje taką formę umowy.

    • Witam. Mam pytanie: czy można przenieść obowiązek zapłacenia zaliczki na podatek dochodowy na zleceniobiorcę, jeżeli jest to wyraźnie napisane w umowie ramowej?

      • Macieju, najlepiej zapytać o to odpowiedniego doradcę podatkowego/prawnika.

      • Tylko jesli jest podmiotem gospodarczym.

  3. Jak rozliczyć się z podatku , jezeli nie otrzymałam Pit 11 ?
    Była to umowa o współpracę .

    • Czy powinieneś otrzymać PIT? Zapytaj najlepiej menedżera programu partnerskiego, bo to zależy od tego jak skonstruowana była umowa. Możliwe, ze do Ciebie nie dotarł. Jeśli jednak PITu nie otrzymasz, powinieneś wykazać te dochody jako dochody z innych źródeł. W sprawie szczegółów najlepiej skontaktować się z jakimś księgowym.

  4. Czy przy umowie o współpracę można nie wypłacić wynagrodzenia ? gdy zleceniobiorca nie wykonał czynności zawartych w umowie
    przy takim zapisie –
    1. Zleceniobiorcy za wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem funkcji przysługuje wynagrodzenie w wysokości 00 zł brutto miesięcznie
    2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 wypłacane jest z dołu, co miesiąc, po otrzymaniu przez Zleceniodawcę faktury VAT wystawionej na koniec każdego miesiąca w terminie 7 dni od daty doręczenia faktury.

    • Najlepiej w takim wypadku skonsultować się z prawnikiem/radcą prawnym w celu wyjaśnienia sytuacji. Niestety nie zajmujemy się poradami prawnymi. Jednak jeśli wykonawca nie wywiązał się ze zleconych obowiązków mogą istnieć przesłanki do niewypłacenia wynagrodzenia.

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

*

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>