Raport Zanox: główne trendy podczas Black Friday i Cyber Monday w 2016 roku

Raport Zanox

Największe wyprzedażowe święto, Black Friday i Cyber Monday, to znakomita okazja do zwiększenia przychodu. Black Friday, który jest jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w handlu, dostarcza bardzo dużo spostrzeżeń na temat sprzedaży detalicznej. Analiza danych, której dokonała grupa Zanox dostarcza sporej dawki wiedzy na ten temat.

Aby określić pewną skalę i zasięg zjawiska, Zanox publikuje dane, według których Czarny Piątek odnotował przychody o wartości ok. 117 milionów euro, które zostały wygenerowane dzięki 6,000 reklamodawców w ponad 160 krajach. Podczas czterech dni wyprzedaży, liczba wzrosła do 278 milionów euro. Sprzedaż napędzały tysiące afiliantów promujących najważniejsze programy partnerskie na lokalnych rynkach.

Podczas przeglądu danych z Czarnego Piątku i Cyfrowego Poniedziałku, grupa Zanox przyjrzała się pojawiającym się trendom w trakcie całego weekendu.  W raporcie zostały przedstawione zarówno konkretne spostrzeżenia, jak i również spojrzenie makroekonomiczne, które mogły mieć wpływ na działanie programu partnerskiego.

Jakie zatem były główne trendy podczas Black Friday 2016?

1. Smartfony częściej wybierane od tabletów jako mobilny środek zakupu

Niezaprzeczalnym faktem jest, że handel mobilny rozwinął się na przestrzeni ostatnich lat. W Wielkiej Brytanii, podczas Czarnego Piątku, smartfony były częściej używane od tabletów w trakcie robienia zakupów. Ich rola nie tylko znacząco wzrosła, ale na niektórych rynkach wzrosła nawet o połowę.

Poniższy wykres przedstawia sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Zestawiono ze sobą dane z 2015 i 2016 dla tabletów i  smartfonów. Wyraźnie widać wzrost znaczenia Smartfonów w ubiegłym roku.

smartphone vs tablet

2. Czarny piątek pozostaje królem

Pomimo przewidywania, że tzw. „Black Fiveday” może okazać się ogromnym sukcesem, to Czarny Piątek wciąż odgrywa kluczową rolę podczas największych wyprzedaży na świecie.

Co prawda bardziej dojrzałe rynki, gdzie zakupy online podczas Czarnego Piątku są już uznanym zjawiskiem, nie przewidywały wprowadzania specjalnych ofert wcześniej i tym samym wydłużyć promocji. Mimo to, niektórzy pokładali nadzieję w tym „dniu przed”, nie odniósł on spodziewanego sukcesu.
Podobnie sytuacja wygląda z Cyber Monday – mimo, że jest rola rośnie, to wciąż statystycznie odbiega od Czarnego Piątku.

 

Grupa Zanox zwraca uwagę na fakt, iż w każdym kraju objętym ich programem partnerskim, sytuacja wyglądała inaczej.
Przykładowo dla Szwecji, odnotowano 11% wzrost sprzedaży podczas Czarnego Piątku i 6% wzrostu podczas Cyber Poniedziałku.

szwecja

 

Natomiast już dla Stanów Zjednoczonych będzie to 10% wzrost sprzedaży podczas Black Friday i 11% wzrostu dla Cyber Monday.

usa

 

3. Zmienny charakter sprzedaży w różnych porach dnia

Dla wielu konsumentów, południe może być pierwszą wolną chwilą do dokonania zakupu. Wpływa na to masa różnych czynników, począwszy od pracy, a na niezdecydowaniu konsumenta skończywszy.

Grupa Zanox zbadała różnice w decyzjach konsumentów i porównała je z porami dnia. Wyniki są następujące:

 
tendencje konsumenckietendencje konsumenckie8pm 11pm

Można zaobserwować stosunkowo niewielkie różnice – część kategorii produktowych utrzymuje swoje miejsce, część wypada na korzyść innego produktu, natomiast w czołówce zdecydowaną przewagę mają ubrania oraz domy towarowe. Wyraźnie widać, że konsumenci częściej kupowali ubrania wieczorem, niż rano.

Oprócz wyżej wymienionych trenów, grupa Zanox zwraca także uwagę na znaczenie Cyfrowego Poniedziałku podczas wyprzedaży oraz przedstawia statystyki dotyczące godzin szczytu podczas Czarnego Piątku.

Całość raportu w języku angielskim można zobaczyć tutaj: Cyber Weekend Report – Zanox


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*