Pozycjonowanie i AdWords – która usługa najlepiej wypromuje Twój biznes?

seo i adwords

W świecie marketingu internetowego dwie formy promocji szczególnie zwracają uwagę reklamodawców – mowa o usługach jakimi są pozycjonowanie i Google AdWords. Wyróżniają się one spośród innych metod wyraźną skutecznością i stają się sztandarowymi formami promocji, które wybierane są przez coraz większą liczbę przedsiębiorców. Jak działają? Na którą z nich warto się zdecydować? Czas je poznać i sprawdzić, która forma reklamy będzie najbardziej odpowiednia.

SEO i PPC – poznaj kluczowe różnice

Pozycjonowanie i AdWords (inaczej reklamy PPC) często wymieniane są koło siebie i nieustannie walczą o uwagę reklamodawców, zarówno na ofertach różnych agencji marketingowych, a także w artykułach dotyczących form marketingu internetowego. To jednak dwie odmienne formy promocji, znacznie różniące się od siebie, dlatego warto dokładnie zapoznać się z każdą z nich przed dokonaniem ostatecznego wyboru. Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia obu pojęć.

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań służących zwiększeniu widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania pod wybranymi frazami. Działania te obejmują zarówno:

  • działania on-site SEO, czyli wprowadzanie zmian na stronie www (technicznych, jak i związanych z rozbudową treści),
  • działania off-site SEO, czyli np. link building polegający na pozyskiwaniu wartościowych linków do witryny.

Pozycjonowanie to proces długotrwały, który wymaga bardzo dobrej znajomości odpowiednich metod – na efekty jednak warto czekać. Pojawienie się strony wysoko w wynikach wyszukiwania skutkuje zwiększeniem ruchu na Twojej stronie, a co za tym idzie – zapytań i sprzedaży.

Jeśli chodzi o reklamy Google AdWords, sprawa przedstawia się nieco inaczej. Szybkie pojawienie się reklam w internecie, czy pełna kontrola budżetu to tylko niektóre cechy przemawiające na ich korzyść. System AdWords to bardzo rozbudowany system reklamowy wprost od Google’a – dzięki niemu można zaznaczyć swoją obecność reklamą zarówno w wyszukiwarce, jak i np. na stronach należących do sieci reklamowej Google, a jest to zbiór ponad 2 milionów witryn.

Pozycjonowanie, czy reklama AdWords – jak dokonać wyboru?

Nie da się ukryć, że dokonanie wyboru pomiędzy SEO i PPC nie jest łatwe i aby podjąć decyzję trzeba dokładnie przeanalizować swoje cele, potrzeby, a także możliwości finansowe. Powinieneś wziąć pod uwagę:

  • Musisz mieć świadomość, że osiągnięcie wysokich pozycji strony w wyszukiwarce może trochę potrwać i na pewno nie jest to sztuczka osób, które zajmują się SEO 🙂 Jeżeli otrzymałeś informację od specjalisty, że pierwsze efekty widoczne będą w przeciągu kilku miesięcy, możesz spodziewać się kompleksowych działań w zakresie pozycjonowania, a także stosowania bezpiecznych i sprawdzonych metod. Czas trwania zależy również od wielu różnych czynników, jak np. historii Twojej witryny, konkurencji i wdrażanych zmian. Wysoka pozycja w rankingu to jednak pierwszy krok do zwiększenia sprzedaży i widoczności Twojej firmy, dlatego czasem warto poczekać. Jeśli zależy Ci na bardzo szybkich działaniach, z pomocą mogą przyjść reklamy AdWords, które są widoczne zaraz po uruchomieniu kampanii.
  • Trwałe efekty. W tym względzie duży plus pojawia się przy pozycjonowaniu stron, gdyż jeżeli wkład pracy w tą usługę jest właściwy to dana strona zostanie odpowiednio zmieniona pod kątem SEO, a także zoptymalizowana. Jeśli dodamy do tego mocny link building, to efekty mogą być widoczne przez długi czas. Inaczej wygląda to w przypadku AdWords – jeżeli Twój budżet się skończy, reklama natychmiast przestaje się pojawiać w wyszukiwarce. Swoją drogą jej pojawienie się wcale nie jest banalnie proste – to zależy od kwoty, którą przeznaczysz na kliknięcia, a także kilku innych czynników dotyczących jakości samej reklamy. W końcu bierze ona udział w aukcji, po której okazuje się czy się wyświetli i na którym miejscu.
  • Twoja branża i strona. Skonsultuj ze specjalistą, co najlepiej sprawdzi się w Twojej branży. Cechy Twojego biznesu, jego konkurencja, a także asortyment można wypromować na wiele różnych sposobów. Pozycjonowanie sprawdza się praktycznie w każdej branży, co nie zawsze dzieje się w przypadku Google AdWords. Jeżeli startujesz z nowym biznesem i Twoja strona nie posiada historii, jej pozycjonowanie może trochę potrwać. Łatwiej pozycjonować strony z dłuższym stażem, jednak nic nie stoi na przeszkodzie promocji nowopowstałej strony za pomocą Google AdWords.

Warto dodać, że jeśli zależy Ci na promocji sezonowej, czy podczas wyprzedaży – do tych celów warto wykorzystać reklamę AdWords.

Pozycjonowanie i AdWords – łączcie się!

Jednym ze sposobów, na który przystaje coraz więcej reklamodawców jest uzupełnianie pozycjonowania reklamami Google AdWords. Taki duet to możliwość kompleksowej widoczności w wyszukiwarce Google, co pozwala na osiągnięcie konkretnych efektów poprzez zdominowanie wyników wyszukiwania. Główne zalety łączenia SEO i PPC:

  • pojawienie się firmy w internecie w wielu miejscach,
  • możliwość odzyskania niezdecydowanych klientów (przykładowo klient trafił na dobrze wypozycjonowaną stronę w wynikach wyszukiwania, jednak ją opuszcza – można ponownie do niego dotrzeć za pomocą remarketingu AdWords),
  • większa widoczność firmy w Google.

Musisz się wtedy liczyć z wyższym kosztem, jednak pamiętaj, że to krok do zwiększenia sprzedaży i rozwoju Twojego biznesu.

Tekst powstał przy współpracy z EACTIVE.


Podobało Ci się? Podziel się...

1 Opinia

  1. Dzięki za wprowadzenie do tematu 🙂

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*