Portal RetailMeNot pozwany przez Mary Kay Cosmetics

retailmenot kontra marykay

Portal RetailMeNot, oferujący zniżki do sklepów internetowych, został pozwany przez jednego ze swoich partnerów, firmę Mary Kay Cosmetics. Mary Kay twierdzi, że fikcyjne kupony obecne na stronie RMN psują dobre imię ich marki.

Kiedy internauci są gotowi na dokonanie zakupu w sklepie internetowym, często wpisują w Google frazę „nazwa sprzedawcy + kupon”. Na anglojęzycznych rynkach tego typu SERPy zostały zdominowane właśnie przez witrynę RetailMeNot. W 2014 roku serwis odwiedziło ponad 450 mln użytkowników.

retailmenot - serp

 

Na łamach serwisu możemy znaleźć ponad 50 000 sklepów internetowych oraz ponad 500 000 kuponów. Podstawowym źródłem dochodu serwisu jest afiliacja, gdyż prosto ze stron z kuponami, użytkownicy odsyłani są do sklepów internetowych poprzez linki afiliacyjne. Serwis zanotował w poprzednim roku z tego tytułu $200 mln dochodu. Jednak w wielu przypadkach kupony obecne na stronie są już nieaktualne i właśnie to było główną przyczyną złożenia w sądzie pozwu przez markę Mary Kay. Firma twierdzi, że tego typu praktyki wprowadzają w błąd klientów, naruszają dobre imię marki oraz psują relacje firmy z niezależnymi sprzedawcami (konsultantami).

zniżki mary kay - retailmenot.com

Podstrona ze zniżkami dla sklepu Mary Kay – retailmenot.com

W dużym skrócie pozew złożony w sądzie w Dallas dotyczył przede wszystkim naruszenia dobrego imienia firmy, poprzez sugerowanie klientom iż produkty firmy mogą zostać zakupione w sklepie internetowym po niższych cenach oraz poprzez sugestię, że marka Mary Kay jest w jakikolwiek sposób odpowiedzialna za fikcyjne kupony i zniżki. Dodatkowo RetailMeNot często odmawiało lub opóźniało usunięcie wygasłych lub „nieautoryzowanych” kuponów i zniżek ze swojej strony, pomimo zgłoszeń od użytkowników. Mary Kay zaznacza, że takie zdarzenia mają miejsce prawdopodobnie ze względu na fakt, że większa ilość kuponów na stronie RMN generuje większą ilość ruchu, a tym samym zwiększa przychody firmy.
Mary Kay twierdzi, że tego typu działania są niezgodne z prawem i oczekuje od RMN zaprzestania używania ich znaków towarowych w przyszłości. Dodatkowo firma żąda odszkodowania.

RetailMeNot chce rozwiązać sprawę polubowanie i tym samym nie chce tworzyć nowego precedensu prawnego, który mógłby wpłynąć na innych affiliate marketerów z USA.

Mimo wszystko, sądząc po oświadczeniu RMN wysłanym do marketingland.com, obie firmy mają inne zdanie na temat tego sporu, co mimo wszystko może spowodować, że sprawa zostanie rozstrzygnięta dopiero w trakcie procesu.

RetailMeNot, Inc. traktuje bardzo poważnie kwestie związane z własnością intelektualną innych podmiotów. Mimo wszystko firma nadal wierzy, że jej działania były zgodne z prawem i dobrym interesem klientów oraz partnerów biznesowych.
RetailMeNot, Inc. wierzy, że zarzuty przedstawione w pozwie są bezpodstawne i zamierza zdecydowanie im się przeciwstawić. – oświadczenie firmy RetailMeNot ze strony marketingland.com

brak kuponu

RetailMeNot powstało w 2006 roku w Austin, USA. Od tego czasu firma bardzo mocno się rozwinęła. Zebrała $300 mln z kilku funduszy kapitałowych, w tym z Google Ventures. W 2010 roku została przejęta przez Whaleshark Media. W swoim portfolio poza retailmenot.com posiada takie witryny jak VoucherCodes.co.uk – UK, Deals.com – Niemcy, ActiePagina.nl – Holandia, Bons-de-Reduction.com i Poulpeo.com- Francja, Deals2Buy.com i ZenDeals.com – Ameryka Północna.
Jak widać firma działa w bardzo dochodowym i skalowalnym modelu biznesowym. W Polsce również możemy zobaczyć kilka tego typu serwisów, np. kodyrabatowe.pl lub konkurencja od rodzimych gigantów – kodyrabatowe.interia.pl czy kuponyrabatowe.fakt.pl.

Jak zakończy się proces? Czekamy z niecierpliwością. Według opinii zagranicznych ekspertów Mary Kay nie ma zbyt dużych szans na wyegzekwowanie wszystkich postulatów, jednak mimo wszystko wyrok sądu może wprowadzić pewne regulacje w działalności RetailMeNot oraz innych tego typu podmiotów.


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

*

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>