Jak tworzyć persony?
Odpowiednie stworzenie persony to klucz do sukcesu w marketingu. Wymyślając profil odbiorcy idealnego możemy bowiem lepiej zrozumieć jego potrzeby, a tym samym i skuteczniej się z nim komunikować. Jak zatem we właściwy sposób skonstruować persony?
Persona to archetyp odbiorcy danego produktu. Przedstawiona jest w postaci konkretnego człowieka, który posiada określone cechy, predyspozycje, potrzeby oraz cele. Jej tworzenie to jeden ze sposobów segmentacji klientów, a więc przybliżenie różnych ich typów. Dzięki temu lepiej zrozumieć można swoich odbiorców. Jest to niezwykle ważne podczas tworzenia kampanii reklamowej aby we właściwy sposób odpowiadała ona na potrzeby klientów, do których jest kierowana.
Tworząc persony zawsze należy pamiętać o tym, że nie konstruujemy ich po prostu od tak sobie. Aby we właściwy sposób określić profil naszego idealnego odbiorcy musimy posłużyć się konkretnymi danymi. Będą to np. informacje pochodzące z badań rynku czy analizy użytkowników. Nie wystarczy jednak zwykłe przełożenie ich na persony. Mają nam one jedynie pomóc w realistycznym „uczłowieczeniu” zbioru pewnych cech. Tym samym zamiast suchych danych mamy konkretną osobę, którą łatwiej jest nam zrozumieć i wczuć się w jej potrzeby.
Stworzenie właściwego profilu odbiorcy wcale nie jest proste – wymaga sporo czasu i namysłu. Robiąc go zawsze musimy pamiętać, że naszą grupę docelową stanowią jednostki, które zainteresowane są zakupem naszego produktu czy też usługi. Tworząc personę powinniśmy zacząć zatem przede wszystkim od wyobrażenia sobie konkretnej osoby, do której kierujemy przekaz. Najważniejsze elementy, na które powinniśmy zwrócić uwagę przy jej charakterystyce to:
- Cechy demograficzne
Cechy demograficzne to pierwsze i najważniejsze składniki każdej persony. Chodzi tutaj oczywiście o ustalenie takich kwestii jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy wykształcenie.
- Praca i codzienne zajęcia
Ważne jest również ustalenie czym nasza persona zajmuje się na co dzień. Określenie czy pracuje, a jeśli tak to w jakiej branży? A może jeszcze się uczy lub nie jest już aktywna zawodowo? Dzięki temu zyskamy obraz tego, jak wygląda jej sytuacja i na jakim etapie swojego życia obecnie się znajduje.
- Zainteresowania
Zainteresowania naszej persony to również niezwykle istotna kwestia. Musimy odpowiedzieć sobie na wiele pytań, jak m.in.: co lubi robić? czy ma jakieś hobby? jak spędza wolny czas? co czyta? co ogląda? gdzie najczęściej chodzi? itp.
- Cechy charakteru i wartości, którymi się kieruje
Każda persona powinna również mieć sprecyzowane swoje cechy charakteru. Ważne jest również określenie wartości, którymi się kieruje. Ustalenie tych kwestii jest naprawdę niezwykle pomocne w odpowiednim doborze kierowanego do odbiorcy przekazu.
- Dane dotyczące profilu zakupowego klienta
Ważne jest określenie preferencji zakupowych naszej persony. Chodzi tu przede wszystkim o określenie m.in.: gdzie kupuje? co kupuje? czym kieruje się podczas zakupów? kiedy i jak często je robi? jak dużo wydaje na nie pieniędzy?
Tworząc personę należy również uwzględnić kilka kwestii, o których najczęściej zdarza nam się zapominać. Są to:
- Odniesienie do konkretnego projektu
Przy tworzeniu persony zawsze musimy pamiętać o kontekście, do którego ją odnosimy. Chodzi tu oczywiście o uwzględnienie konkretnego projektu, w którym dany profil klienta wykorzystujemy.
- Różnicowanie cech poszczególnych person
Tworząc persony powinniśmy kierować się różnicowaniem ich cech. Nie skupiaj się zatem na podobieństwach klientów, ale na ich różnicach. Pamiętaj również, żeby wybierać wyraziste i silne modele osobowości.
- Optymalna długość persony
Opisując personę ważne jest uwzględnienie wszystkich jej cech, nie należy jednak przesadzać z długością jej opisu. Charakterystyka ma być przede wszystkim użyteczna, a nie męcząca, dla osób, które będą pracować nad danym projektem.
Przy tworzeniu persony dobrze jest stworzyć szablon (coś na wzór CV), na którym zamieścimy wszystkie informacje dotyczące naszej persony, a nawet jej zdjęcie. Dzięki temu łatwiej będzie nam ją sobie wyobrazić. Aby było nam prościej możemy także przeprowadzić wywiad na temat naszych klientów z handlowcami w firmie czy też z innymi osobami, które mają z nimi kontakt. Ponadto można również wykorzystać Facebooka – firmowy fanpage to kopalnia wiedzy o naszych klientach. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że naszą grupą docelową wcale nie muszą być osoby, które już odwiedzają naszą stronę oraz te, które dobrze znają naszą markę.
Tworzenie persony jest jedną z ważniejszych rzeczy w marketingu. Warto więc poświęcić temu dłuższą chwilę i stosować się do sprawdzonych zaleceń. Niezwykle istotne jest również, żeby pamiętać o tym aby stworzyć więcej niż jedną personę. Dzięki temu uzyskamy z pewnością pełniejszy obraz tego, w jaki sposób komunikować się z odbiorcą naszego przekazu.