Jak stworzyć bloga lub stronę internetową w 30 minut

Jak stworzyć bloga lub stronę internetową w 30 minut

Chcesz stworzyć własną stronę internetową lub bloga? Nic prostszego. Stworzyliśmy ten kompletny poradnik, aby Ci to maksymalnie ułatwić. Przeprowadzimy Cię od momentu kupna domeny, aż po uzupełnianie witryny treścią. Nie tylko pokażemy Ci poszczególne kroki na screenach, ale również wyjaśnimy podstawowe terminy. Cały poradnik oparty jest o darmowy system CMS WordPress, który jest według nas obecnie najlepszym rozwiązaniem do prywatnych stron i blogów. Co więcej, wszystko nie powinno zająć Ci więcej niż 30 minut.
Zaparz kawę lub herbatę, usiądź wygodnie i postępuj zgodnie z instrukcjami.

Spis treści

  1. Wybór domeny i hostingu
  2. Instalacja WordPress’a
  3. Dodawanie pierwszego wpisu
  4. Wybór i konfiguracja szablonu/wyglądu
  5. Instalacja wtyczek
  6. Wskazówki na koniec

1. Wybór domeny i hostingu

Domena internetowa to nic innego jak Twój wirtualny adres, za pomocą którego internauci będą mogli trafiać na Twoją stronę lub bloga. W naszym przypadku domeną jest „affmarketing.pl”. Domenę niestety trzeba kupić i płacić za jej utrzymanie każdego roku. Koszt rejestracji domeny na pierwszy rok wynosi z reguły około 12 zł. Koszt przedłużenia domeny na kolejny rok wynosi od 50 do 100 zł w zależności od rejestratora.

Drugim niezbędnym elementem jest hosting – czyli miejsce na serwerze, na którym umieścimy Twoją stronę i na który skierujemy domenę. Dzięki temu Twoja witryna będzie widoczna w sieci. Jeśli chodzi o hosting to wystarczy Ci najczęściej jedna z najtańszych wersji. Nawet jeśli zdobędziesz nagle ogromną ilość ruchu to taki hosting w zupełności wystarczy, w razie czego zawsze można poprosić dostawcę hostingu o jego zwiększenie w nagłych wypadkach. Z reguły rok użytkowania hostingu kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Ze swojej strony możemy polecić sprawdzony polserwer.pl (link). Najlepszym rozwiązaniem będzie pakiet Webhosting – Pro, który kosztuje 50 zł rocznie – otrzymujesz hosting o wysokiej wydajności, a na dodatek domenę gratis na pierwszy rok. Hosting jest na tyle wydajny, że możesz postawić na nim również kilka innych blogów/stron. Ponadto przedłużenie domeny na kolejne lata kosztuje tylko 60 zł brutto. Jest to jedna z lepszych ofert na rynku.
Co więcej postaraliśmy się dla Was o kupon zniżkowy na hosting w polserwer.pl. Wpisując przy zamówieniu kod rabatowy „affmarketing” otrzymacie 10% zniżki przy zamówieniu Webhosting – Pro. Jeśli będziecie chcieli zamówić inny hosting wówczas możecie wykorzystać kod „affmarekting.pl”, który uprawnia do 5% zniżki. Dzięki temu pierwszy rok działania bloga będzie kosztował Cię tylko 45 zł, a w zamian otrzymasz wydajny hosting i domenę „.pl”.

Przechodzimy do dzieła i rejestrujemy domenę i hosting. Screeny pochodzą ze strony polswerwer.pl jednak w przypadku innych usługodawców procedura wygląda bardzo podobnie.

  1. Wejdź na https://www.polserwer.pl/webhosting/wirtualne
  2. Przewiń w dół i kliknij „Zamów” przy pakiecie Pro – 50 zł.
    wybór pakietu hostingowego

    Wybór pakietu hostingowego

  3. Wybierz nazwę domeny. Musisz się nad nią dobrze zastanowić, gdyż większość popularnych nazw jest już zajętych. Warto zadbać o to, aby domena była łatwa do zapamiętania i w miarę krótka. Oczywiście prawdopodobnie już wiesz jak ma nazywać się Twój blog lub strona.
    Wybór domeny

    Wybór domeny

    1. Wpisz nazwę domeny i kliknij „Sprawdź Dostępność”.
    2. Wybierz roczny okres rozliczeniowy – uprawnia Cię to do skorzystania z kodu promocyjnego oraz darmowej domeny.
    3. Potwierdź wybór butonem „Zamówienie”.
  4. W kolejnym kroku widzisz podsumowanie Twojego zamówienia. Jest to również miejsce, w którym możesz podać kod rabatowy. W polu do tego przeznaczonym wpisz „affmarketing” (10% zniżki). Jeśli wybrałeś inny typ hostingu wpisz „affmarketing.pl” (5% zniżki).
    kupon na hostingPo kliknięciu „Sprawdź kod” Twoje zamówienie zostanie zaktualizowane. Potwierdź zamówienie i przejdź dalej.

    Podsumowanie zamówienia i płatność

    Podsumowanie zamówienia i płatność

    1. Uzupełnij wszystkie dane potrzebne do rejestracji domeny i hostingu.
    2. Wybierz metodę płatności. Jeśli zapłacisz przelewem online lub PayPal’em Twój hosting będzie aktywny od razu. Warto pamiętać o tym, że domena może być aktywna dopiero po kilku godzinach z racji na procedury obowiązujące rejestratorów. Mimo wszystko często jest on dostępna dużo szybciej.
    3. W ostatnim kroku zaakceptuj regulamin, zakończ zamówienie i zapłać.
  5. Po opłaceniu hostingu otrzymasz maila z informacjami na temat zakupionego konta. Odnajdź maila z tytułem „Twoje konto w POLSERWER.pl nazwadomeny.pl”. Znajdziesz w nim wszystkie potrzebne informacje. Jeśli nie otrzymasz żadnego maila sprawdź dla pewności folder ze Spamem.
    mail z danymi do zakładania bloga/strony

    Dane zakupionego serwera

    Wpisz link do cPanelu (https://polserwer.pl/cpanel) i zaloguj się za pomocą loginu i hasła z przesłanego maila. Gdy klikniesz w link do cPanelu podany w mailu prawdopodobnie pojawi nam się ostrzeżenie o niebezpieczeństwie, musisz je wówczas pominąć. Wynika ono z braku szyfrowania na nowo kupionej domenie, dlatego proponujemy właśnie logowanie przez https://polserwer.pl/cpanel.
    cPanel to centrum zarządzania Twoim hostingiem. Możesz założyć w nim skrzynkę pocztową lub stworzyć własną stronę…

2. Instalacja WordPressa

W tym momencie zaczynamy instalację Twojej strony na hostingu. Zapewniamy, że nie zajmie to długo. Do instalacji użyjemy systemu WordPress, który jest bardzo przyjazny w obsłudze i świetnie dostosowany do początkujących użytkowników.

      1. Po zalogowaniu do panelu pokazuje nam się zbiór wszystkich opcji dostępnych w cPanel. Przewiń w dół do sekcji „Oprogramowanie i usługi” i kliknij w „Softaculous„.
        softaculous cpanel
      2. Twoim oczom ukaże się aplikacja Skrypter, która pozwala nam na instalację dowolnego oprogramowania. Ciebie interesuje pierwsza pozycja, czyli WordPress. Kliknij na Instaluj.
        skrypter - instalacja wordpress
      3. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie kilku danych w instalatorze. Poniżej dokładne wyjaśnienie tego kroku.
        Instalacja WordPressa - skrypter

        1. W pierwszym kroku możesz pozostawić wszystkie pola tak jak są wypełnione domyślnie. Opcje te pozwalają Ci zdecydować, czy strona ma mieć domyślnie przedrostek www, czy nie. Do tego możesz wybrać inną domenę, jeśli taką posiadasz. Możesz również zainstalować bloga w podkatalogu swojej domeny. Jednak najlepszą opcją dla nowych użytkowników jest pozostawienie wszystkich pól z domyślnymi danymi.
        2. Drugi krok to wybór nazwy Twojego bloga. Jest to nic innego jak jego tytuł, który będzie przesyłany m.in. do Google. Drugie pole to opis bloga/strony. Oba te elementy mogą zostać wykorzystane na stronie jako nagłówek/tytuł.
        3. W trzecim kroku podajesz dane, które będą używane do logowania na blog. Tworzysz w ten sposób nowego użytkownika, a raczej administratora bloga. Możesz podać dowolne dane. Nazwa użytkownika jest wykorzystywana domyślnie jako podpis autora wpisów.
        4. Kolejny etap to wybór języka Twojej strony. Odszukaj i wybierz język polski.
        5. W piątym elemencie możesz od razu wybrać szablon dla swojego bloga. Dzięki podglądowi możesz sprawdzić jak będzie on wyglądał po instalacji. Trzeba pamiętać, że na screenach znajdują się blogi zawierające treść i zdjęcia, dlatego nie przestrasz się, gdy Twoja strona po instalacji będzie wyglądać nieco inaczej.

        Po wykonaniu wszystkich kroków klikamy na „Instaluj”. Voila! Twój blog jest gotowy, a Twoim oczom ukaże się taka informacja:
        udana instalacja bloga

      4. Możesz spokojnie przejść na adres bloga/strony i sprawdzić jak on wygląda. Posiada wybraną przez Ciebie skórkę oraz przykładowe treści w postaci posta i komentarza. Dodatkowo możesz zalogować się do panelu administracyjnego swojego bloga, w którym możesz dokonywać wszelkich zmian z poziomu przeglądarki. Możesz dodawać wpisy, zmieniać wygląd bloga, moderować komentarze czytelników itd. Aby zalogować się do bloga dodaj do adresu bloga końcówkę /wp-admin czyli w moim przypadku http://bunkrowniemaale.pl/wp-admin Oczywiście do logowania używasz danych, które podałeś podczas tworzenia bloga.
        logowanie do wordpressa

        Logowanie do bloga na WordPress

      5. Po zalogowaniu ujrzysz panel administracyjny systemu, w którym od tej pory będziesz się poruszać.

W tym momencie można powiedzieć, że Twój blog jest już gotowy. Nie zajęło to długo, prawda? W dalszym etapie zajmiemy się wprowadzeniem do WordPressa oraz podstawowymi ustawieniami.

3. Dodawanie pierwszego wpisu

Zaraz po zalogowaniu Twoim oczom ukaże się „Dashboard” czyli swoiste centrum zarządzania Twoim blogiem z najważniejszymi informacjami. Jednym rzutem oka sprawdzisz czy ktoś skomentował Twoje wpisy lub zobaczysz najważniejsze powiadomienia. Możesz nawet z tego poziomu zacząć tworzyć pierwszy post.

Po lewej stronie widzisz menu, z którego masz dostęp do wszystkich funkcji zarządzania stroną.

Dodawanie wpisów to podstawowa działalność blogerów, dlatego na początek powiemy w jaki sposób dodać pierwszy wpis na bloga.

  1. Kliknij w menu na zakładkę „Wpisy” -> „Dodaj nowy”.
  2. I przejdź do tworzenia pierwszego wpisu…
    nowy wpis wordpress

    1. Tytuł wpisu – widoczny na stronie i w wyszukiwarce Google
    2. Treść wpisu. Korzystasz tutaj ze zwykłego edytora WYSWIG, dzięki czemu dodawanie treści jest bardzo intuicyjne. Możesz dodawać filmy, obrazki czy formatować czcionkę zależnie od potrzeb.
    3. Dodaje kategorię. Wpisy w WordPressie możemy dzielić na konkretne kategorie, dzięki czemu użytkownikom łatwiej je znaleźć. Możesz z tego poziomu utworzyć nową kategorię lub wybrać już istniejącą. Poniżej znajduje się pole z Tagami, czyli słowami określającymi tematykę danego wpisu. Z punktu widzenia SEO warto zdecydować się na jeden sposób grupowania treści – albo tagi albo kategorie. Pod tagami znajduje się również sekcja „Ikona wpisu”. Możesz w tym miejscu dodać obrazek, który następnie będzie wyświetlany przy wpisie na stronie głównej.
    4. Jeśli jest gotowy, możesz go opublikować. Po publikacji artykuł pokazuje się od razu na stronie głównej Twojego bloga.
  3. Wpisami możesz zarządzać w zakładce „Wpisy” -> „Wszystkie wpisy”. Możesz je edytować, usuwać, zmieniać ich kategorię itp.

4. Wybór i konfiguracja szablonu/wyglądu

Możliwe, że wybrany na początku szablon bloga nie przypadł Ci do gustu. Nic dziwnego, prawdopodobnie zmienisz szablon kilkukrotnie zanim znajdziesz taki, który w 100% Cię zadowoli. Na szczęście nie musisz samodzielnie przerabiać wyglądu bloga. Istnieją tysiące gotowych szablonów, które możesz zainstalować dostosowując stronę do własnych potrzeb. Warto pamiętać, że istnieją szablony przeznaczone dla blogów oraz szablony przeznaczone dla normalnych stron internetowych.
Poniżej pokażemy jak skorzystać z oficjalnych, darmowych szablonów WordPress. Jeśli nie znajdziesz w nich tego, czego szukałeś zapraszamy do przeczytania postu „Szablony WordPress – darmowe i płatne„.

  1. Zmianę wyglądu zaczniemy od wejścia w zakładkę menu „Wygląd” -> „Motywy”.
    Dodawanie motywu WordPress
    W tym miejscu widzisz wszystkie zainstalowane obecnie szablony. Możesz je zmieniać i personalizować. Jednak jeśli szukasz innego szablonu, kliknij w button „Dodaj nowy”.
  2. Twoim oczom ukaże się ogromna lista przeróżnych motywów. Warto użyć wyszukiwarki i filtrów, aby znaleźć motyw, o którym myślisz. Obecnie w bazie jest bardzo dużo motywów i jej przeglądanie może Ci zająć nieco czasu.
    Jeśli znajdziesz na liście szablon, który Cię zainteresował możesz sprawdzić jego szczegóły, zobaczyć jak wygląda w rzeczywistości oraz zainstalować go na własnym blogu.
  3. Jak zainstalować nowy szablon? Kliknąć na przycisk „Zainstaluj”. To wszystko. Szablon instaluje się automatycznie. Tobie ukaże się jedynie podsumowanie instalacji, na którym możesz aktywować szablon lub sprawdzić jak będzie wyglądał.
    zainstalowany motyw adwords
  4. Szablon może nie od razu wyglądać tak jakbyśmy chcieli, dlatego warto kliknąć w zakładkę „Personalizacja”, aby nieco mocniej go dostosować. Ogólnie cała zakładka dotycząca wyglądu jest warta przejrzenia. To tam możesz zbudować menu na blogu (Menu) czy zadecydować jakie elementy będą wyświetlać się w pasku bocznym (Widgety).

5. Instalacja wtyczek

Na koniec muszę wspomnieć o ważnym aspekcie WordPressa jakim są wtyczki. Są to pewne dodatkowe moduły/elementy tworzone przez programistów z całego świata, które mogą zmodyfikować naszego bloga. Mogą to być dodatkowe wtyczki odpowiedzialne za SEO, za wygląd lub za tworzenie wpisów. Wtyczek jest na tyle dużo, że jeśli pomyślisz w tej chwili o jakiejś funkcjonalności, którą chciałabyś mieć na blogu, wtyczka za nią odpowiedzialna na 99% już istnieje.
Padający śnieg na stronie podczas świąt? Proszę bardzo!
Teksty ze Star Treka w panelu administracyjnym? Nic prostszego!
Uwierz mi, że to tylko wierzchołek góry lodowej. Na dodatek większość wtyczek jest dużo bardziej przydatna, niż te wymienione powyżej.

  1. Wtyczki możesz zainstalować oczywiście w menu, w zakładce „Wtyczki” -> „Dodaj nową”
    Instalacja wtyczki w wordpressie
    Musisz wyszukać odpowiednią wtyczkę za pomocą wyszukiwarki. Instalacja odbywa się tak samo jak w przypadku motywów, omówionych w poprzednim punkcie.
  2. Zastanawiasz się pewnie jakie wtyczki powinieneś zainstalować? Otóż na początek warto podrasować swoją stronę o kilka przydatnych wtyczek, które poprawią m.in. jego widoczność w sieci i bezpieczeństwo. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych wtyczek na start.
    1. All in One SEO Pack – jest to wtyczka odpowiedzialna za optymalizację naszej strony pod kątem SEO. Pozwala nam na optymalizację każdego wpisu z osobna, wprowadza również kilka istotnych usprawnień do ogólnej optymalizacji witryny. Pamiętaj, aby aktywować wtyczkę po instalacji.
    2. Google XML Sitemaps – wtyczka, która utworzy dla nas mapę witryny dla wyszukiwarki – dopełnienie optymalizacji strony.
    3. Akismet – to wtyczka, która pozwoli nam odsiać spam w komentarzach. Wymaga rejestracji jednak jest darmowa.
    4. W3 Total Cache – to wtyczka, która odpowiada za szybsze działanie naszej strony. Jest przydatna szczególnie wtedy jeśli zamierzasz dużo publikować. Pomaga w kompresji niektórych danych na stronie.

6. Wskazówki na koniec

Zaczniemy od rzeczy technicznej, jaką jest zmiana adresów URL naszej nowo powstałej strony na przyjazne. Dzięki temu nasz blog zamiast adresu do wpisu typu bunkrowniemaale.pl/index.php/2015/10/06/moj-nowy-wpis/ będzie miał adres brzmiący np. bunkrowniemaale.pl/moj-nowy-wpis/. Jest to rozwiązanie lepsze dla wyszukiwarek i czytelników. Jak to zmienić? W panelu administracyjnym WordPressa wchodzimy w Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki. Tam wybieramy format adresów, który najbardziej nam odpowiada.

Ponadto na koniec nieco dywagacji :)

Kariera blogera bywa trudna, a z pewnością bywa bardzo pracochłonna. Pamiętaj, że najważniejszą wartością jaką będziesz dostarczać swoim czytelnikom jest treść i to właśnie o nią zadbaj przede wszystkim. Warto rozwijać się w temacie copywritingu.

Druga ważna rzecz to promocja bloga. Nawet bardzo dobre treści bez żadnej promocji nie będą prawdopodobnie przez nikogo czytane. Pomyśl o social mediach i SEO. Dowiedz się, gdzie przebywają Twoi potencjalni czytelnicy i wykorzystaj to.

Na koniec warto lepiej zaznajomić się z WordPressem. Gdyby pojawiły się jakieś problemy z nim związane możesz śmiało pisać w komentarzu pod tym wpisem lub jeszcze lepiej na oficjalnym, polskojęzycznym forum https://pl.forums.wordpress.org/

————————

Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi dowiedziałeś się jak założyć własny blog (lub stronę internetową) i zrobiłeś to bez większych problemów. Jeśli jednak pojawiły się jakieś pytania lub problemy na którymkolwiek etapie, pisz śmiało w komentarzu poniżej. Postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania jak najszybciej.


Podobało Ci się? Podziel się...

Opinie (9)

  1. Uuuu Apache, szkoda.

    A jak z limitami? Pamięć, wykonywanie skryptu?

    • Z Apachem od dziecka :) Korzystam i chwalę sobie. Mam porównanie tylko z IIS.
      Co do limitów to:
      „Dla współdzielonych usług webhostingowych (serwery wirtualne) ograniczenie średniego wykorzystania rdzenia CPU wynosi 5%, przy czym dopuszczalne jest chwilowe wykorzystanie do 30% rdzenia CPU.
      Maksymalna ilość pamięci RAM wykorzystywanej przez Abonenta wynosi 512 MB, przy czym dopuszczalne jest chwilowe wykorzystanie do 2GB pamięci.
      Liczba równocześnie uruchomionych procesów ograniczona jest do 32.”
      Do tego 5 GB miejsca, 60 GB transferu.

  2. 30 minut? Jeśli chcemy, żeby ten blog miał ręce, nogi i jakoś wyglądał – nie ma szans. Zgadzam się i cieszę,że wpis poleca WordPressa, bo rzeczywiście jest idealnym do tego narzędziem. Gdyby ktoś jednak napotkał jakieś trudności podczas tych „30 minut” to zapraszam do siebie – dokładnie opisuję, jak zacząć przygodę z WordPressowaniem: e-kreatywnie.com.pl/kurs-wordpress-dla-kazdego/ Powodzenia wszystkim, którzy zaczynają blogową przygodę! :)

    • Zgadzam się, że 30 minut może nie wystarczyć jeśli chcemy dopieścić swój blog i sprawić aby wyglądał dokładnie tak jak chcemy. Jeśli jednak znajdziemy zadowalającą nas skórkę, to 30 minut jest jak najbardziej realnym czasem. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych preferencji i umiejętności :) Blog powstały po tym czasie pozwoli nam na rozpoczęcie przygody. Dopieszczaniem możemy zająć się w międzyczasie :)

      • A ja uważam,ze wszystko zależy na doświadczenia. Są ci, którzy mogą dospawać wygląd strony do własnych potrzeb za godzinę :)
        Ale zgadzam się, że stworzyć stronę za 30 min – to realne. Nawet za 10 min, mam skrypt :)

  3. Dzięki, szukałam czegoś takiego :) Chciałam przenieść bloga z WordPress.com tylko nie bardzo wiedziałam jak, ale się udało :D

  4. Świetny mini poradnik dla osób początkujących.

  5. Kapitalny materiał…tego wlasnie szukałem.Małe pytanko-mam rozumiec,ze wszystko zrobie/zarejestruje/opłace via net i nie musze przesyłac gdzies skanow dokumentow,itp.? bo słuszalem,ze i tak jest praktykowane.
    Na koniec jeszcze dosc istotny szczegoł,czy koniecznie musze przedluzac hosting z domena..a jesli po roku chce zrezygnowac?
    Pozdrawiam serdecznie.
    Mariusz

    • Małe pytanko-mam rozumiec,ze wszystko zrobie/zarejestruje/opłace via net i nie musze przesyłac gdzies skanow dokumentow,itp.?
      Zgadza się, wszystko załatwisz przez internet.

      Na koniec jeszcze dosc istotny szczegoł,czy koniecznie musze przedluzac hosting z domena..a jesli po roku chce zrezygnowac?
      Możesz przedłużyć samą domenę lub sam hosting. Po roku możesz normalnie zrezygnować.

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

*

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>