Instalacja Google Analytics

jak zainstalować google analytics

Google Analytics to jedno z najlepszy narzędzi do analityki internetowej. Dostarcza nam ogrom danych na temat ruchu na naszej stronie. Warto zainstalować to narzędzie chociażby po to aby wiedzieć skąd pochodzą nasi użytkownicy. Poniżej kilka podstawowych raportów dostępnych w Analytics:

  • Odbiorcy (liczba użytkowników, sesji, średni czas spędzony na stronie, liczba przeglądanych podstron, dane demograficzne, dane geograficzne, podział na ruch mobilny i wiele innych)
  • Pozyskiwanie (dane na temat ruchu przychodzącego, źródła odwiedzin, strony odsyłające i innne)
  • Zachowanie (dane na temat podstron serwisu, strony docelowe, strony wyjścia, analiza wyszukiwania w witrynie, eksperymenty itd.)
  • Konwersje (możemy skonfigurować konwersje w swoim serwisie, np. wysłanie formularza lub kliknięcie w link, a następnie śledzić liczbę konwersji, źródła konwersji itp.)

Wystarczy tego zachwalania, czas przejść do konkretów. Poniżej przedstawiam instrukcję instalacji Google Analytics na swojej stronie, od rejestracji po podstawową konfigurację.

 1. Rejestracja

Rejestracji dokonujemy na stronie http://www.google.com/analytics/. Możemy wykorzystać posiadane już konto Google lub utworzyć nowe. Po potwierdzeniu adresu mailowego jesteśmy odesłani znów do Analytics. Klikamy buton „Rejestracja” i naszym oczom ukazuje się kreator tworzenia nowego konta.

nowe konto w analytics 1
analytics nowe konto 2
Musimy wybrać czy analytics ma śledzić stronę internetową czy aplikację (tak, może śledzić również apki). Następnie uzupełniamy podstawowe dane takie jak nazwa konta, profilu, adres strony, strefę czasową czy kategorię tematyczną do której należy strona.

Największe znaczenie mają tutaj zezwolenia znajdujące się na dole strony. Najważniejsze z nich jest pierwsze „Tylko innym usługom Google„. Jest to warunek konieczny do importowania danych z kampanii Google AdWords. Dlatego jeśli planujecie kiedykolwiek analizę kampanii AdWords w Google Analytics, ta opcja musi być zaznaczona.

Na koniec klikamy „Pobierz identyfikator śledzenia” i akceptujemy regulamin.

2. Instalacja kodu

Naszym oczom pokaże się już panel Administracyjny Google Analytics z widokiem kodu śledzącego. Kod ten musimy wkleić na każdej podstronie naszego serwisu bezpośrednio w kodzie html po tagu <body>. Ułatwioną sprawę mają tutaj właściciele stron opartych na CMS’ie, gdyż z reguły występuje tam jeden zbiorczy plik nagłówka (header), który jest pobierany na każdej podstronie. W takim wypadku wystarczy wkleić kod w tym pliku. Poniżej przykład dla CMS Wodpress:

Źródło pliku: /wp-content/themes/twój-styl/header.php

wdrażanie kodu analytics

Wklejanie kodu analytcs w header.php

Zapisujemy plik i cieszymy się z wdrożonego systemu Analytics. To wystarczy aby system zaczął zbierać dane.

Możemy jeszcze sprawdzić działanie kody w raporcie „Na żywo”, który pokazuje ruch na stronie w czasie rzeczywistym.

3. Włączanie raportu danych demograficznych

Dane demograficzne pozwalają nam zdobyć informację na temat wieku, płci czy zainteresowań naszych użytkowników. Dane te pochodzą z sieci reklamowej Google AdWords.

Przechodzimy do zakładki Administracja -> Ustawienia usługi. W ustawieniach podstawowych wybieramy „Domyślny widok” i scrollujemy do sekcji „Funkcje reklamodawcy w sieci reklamowej”.

Tam zaznaczamy obie opcje.

raport danych demograficznych

Następnie musimy jeszcze edytować wklejony wcześniej kod Google Analytics. Trzeba dodać do niego dodatkową linijkę:

ga('require', 'displayfeatures');

Linijkę musimy dodać pomiędzy „create” i „send”:

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-58176540-1', 'auto');
ga('require', 'displayfeatures');
ga('send', 'pageview');
</script>

Po tym zabiegu przechodzimy do zakładki „Raportowanie” i raportu Odbiorcy -> Dane demograficzne -> Ogółem.
W raporcie klikamy buton „Zweryfikuj kod śledzenia”. Jeśli kod został wklejony poprawnie, raport zacznie działać. Potrzebuje on niestety pewnej ilości danych aby zacząć wyświetlać nam jakieś przydatne statystyki.

Gotowe

Po tych zabiegach analytics powinien zacząć nam już dobrze służyć. Warto zainteresować się dodatkowymi ustawieniami, szczególnie śledzeniem celów. Pomogą nam one chociażby w ocenie rentowności źródeł ruchu. Narzędzie to ma ogromne możliwości i warto poświęcić czas na jego wykorzystanie.


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

*

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>