Google usunęło ponad 2,3 miliarda reklam w 2018 roku
W ramach raportu „Trust & Safety in Ads” Google dokonuje krótkiego podsumowania działań podjętych w 2018 roku na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa swojego ekosystemu reklamowego.
Z roku na rok cyberprzestępcy sięgają po coraz to bardziej zmyślne sposoby na zdobywanie nowych ofiar w Internecie.
Jednym z nich jest tworzenie internetowych kampanii reklamowych, które zazwyczaj działają ze szkodą na rzecz potencjalnego odbiorcy.
Szkodliwe reklamy mogą, na przykład, przedstawiać ofertę nieistniejącej bądź nielegalnie funkcjonującej firmy, albo zawierać w sobie link do zainfekowanego pliku.
Google, świadome nowych wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem, w ostatnich latach wykonało wiele kroków, aby skutecznie chronić internautów, reklamodawców, wydawców i wszystkich tych, dzięki którym Internet jest dzisiaj niezwykle użytecznym miejscem.
Nowe zasady blokowania reklam
W 2018 roku internetowy gigant z USA ustanowił 31 nowych standardów reklamowych, które mają ograniczyć liczbę oszustw w takich obszarach jak drugi obieg biletów, kryptowaluty, poręczenia za kaucją czy ośrodki odwykowe.
W związku z licznymi naruszeniami zasad panujących w systemie reklamowym Google, przedsiębiorstwo usunęło ponad 2,3 miliarda reklam w 2018 roku. Około 58,8 milionów spośród nich służyło do wyłudzania informacji za pomocą phishingu. Statystycznie każdego dnia zespół Google usuwał ponad 6 milionów szkodliwych reklam, co jest dość zatrważającą liczbą.
A od kwietnia 2019 roku firma chce uruchomić nowe narzędzie – menedżer zasad Google Ads. Poprzez wskazywanie najczęstszych błędów, aplikacja ma pomóc reklamodawcom w tworzeniu kreacji zgodnych z zasadami giganta.
Nowe technologie przeciwko szkodliwym reklamom
Google nie tylko usuwało szkodliwe reklamy, ale także zajęło się karaniem nieuczciwych reklamodawców. W tym celu zespół firmy korzystał z udoskonalonej technologii uczenia maszynowego. Pozwoliła ona na odnalezienie i zamknięcie prawie miliona kont reklamowych, które dostarczały słabej i wątpliwej jakości materiały.
Natomiast w 2017 roku gigant z Mountain View wdrożył nową technologię, której zadaniem stała się szczegółowa analiza zawartości stron i usuwanie kreacji niezgodnych z polityką ekosystemu reklamowego Google. Rok później firma wprowadziła aż 330 nowych kryteriów wykrywania złych reklam, które okazały się bardzo pomocne podczas identyfikowania szkodliwości na poziomie poszczególnych witryn.
Walka z fake newsami
Tuż przed wyborami uzupełniającymi do Kongresu w Stanach Zjednoczonych, które odbywały się w 2018 roku, Google wprowadziło nowe regulacje dla reklam wyborczych. Sprawdzono w tym czasie prawie 143 tysiące materiałów, na podstawie których przedsiębiorstwo opublikowało raport na temat przejrzystości reklamy politycznej.
Zespół odpowiedzialny za usługę Google Ads podjął się też walki z fake newsami i witrynami o słabej wiarygodności. W wyniku tego przedsięwzięcia w 2018 roku usunięto reklamy z około 1,2 miliona stron, ponad 22 tysięcy aplikacji i niemal 15 tysięcy witryn dostępnych w sieci reklamowej giganta.
Skuteczność działań Google
O skuteczności poczynań Google może świadczyć fakt, że we współpracy z zajmującą się cyberbezpieczeństwem firmą White Ops, z FBI, a także innymi, podobnymi organizacjami z branży korporacji udało się udaremnić jedno z największych i najbardziej złożonych oszustw reklamowych w skali globalnej.
Mowa tutaj o operacji przestępczej „3ve”, w której hakerzy wykorzystali bazy danych, zawirusowane komputery, sfałszowane domeny i spreparowane strony internetowe do generowania zapytań ofertowych w systemach reklamowych. Łącznie powstało ponad 10 tysięcy fałszywych domen, które niekiedy potrafiły generować ponad 3 miliardy zapytań dziennie.
Na szczęście Google przekazało sprawę FBI i aktywnie włączyło się w prowadzone śledztwo, przez co z końcem 2018 roku grupa 8 osób została postawionych w stan oskarżenia, między innymi za kradzieże tożsamości i pranie brudnych pieniędzy.