Fundamenty dobrego e-mail marketingu

Fundamenty dobrego e-mail marketingu

Dobrze przeprowadzona kampania e-mail marketingowa może znacząco przyczynić się do wzrostu sprzedaży, ale także do budowy dobrej opinii o marce, czy też produkcie. Poniżej przedstawiamy fundamenty dobrego e-mail marketingu, na które należy zwrócić szczególną uwagę w początkowej fazie planowania kampanii e-mail marketingowej.

 1. Budowa bazy odbiorców

Budowa odpowiedniej bazy odbiorców jest jednym z kluczowych elementów prowadzenia kampanii e-mail marketingowej. Warto poświęcić jej więcej uwagi, ponieważ właściwa lista e-maili potrafi zdziałać cuda. Jak się jednak za to zabrać?

  • Zdobądź subskrybenta

Budowanie bazy e-mailingowej jest najefektywniejsza, jeżeli odbywa się za pomocą subskrypcji newslettera. Odbiorca sam deklaruje chęć otrzymywania powiadomień z naszej strony po to, żeby na bieżąco dowiadywać się o promocjach, czy zyskać dodatkowe informacje na temat danych produktów. Warto zadbać o ułatwienie subskrybentom możliwości zapisu do naszej bazy. Jedną z najczęściej stosowanych metod jest pop-up, czyli tzw. wyskakująca strona. Dobrze, aby formularz zapisu do newslettera zawierał tylko prośbę o adres e-mail oraz o imię. Jeżeli subskrybent poda swoje imię, na jego podstawie będziemy mogli określić płeć, co już powinno zwiększyć nasze możliwości pod względem doboru wysyłanej treści. Jak zdobywamy subskrybenta?
Przede wszystkim przez naszą stronę www, ale nie tylko. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to prawdopodobnie praktykujesz wysyłanie tzw. maili transakcyjnych. Są to maile, które zwykle interesują odbiorcę, ponieważ z nich dowiadujemy się szczegółów o naszym zamówieniu. Warto więc umieścić w nich informację o newsletterze.
Subskrybentów można pozyskać także dzięki social mediom. Istnieją specjalne aplikacje, które pomagają zbierać zapisy do newslettera za pośrednictwem Facebooka. Social media mogą być jednak bardzo dobrze wykorzystane do gromadzenia bazy odbiorców dzięki konkursom, które są organizowane w ich ramach. Połączenie tych dwóch działań umożliwia np. FreshMail. Należy jedynie pamiętać o regulaminie i o pozyskaniu odpowiednich zgód do przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych.

  • Poznaj swojego subskrybenta

Klient musi wiedzieć, że wszelkie działania jakie podejmujemy działają na jego korzyść. Jest to podstawowa zasada pracy z klientem. A subskrybent też jest klientem. Każdy, kto wyrazi chęć otrzymywania newslettera zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ nawet jeżeli nie dokona zakupu danego produktu (czy też usługi) od razu, to mimo wszystko jest to potencjalnie nowy klient. Trzeba go tylko zachęcić.
I pierwszym takim krokiem powinno być przywitanie nowego odbiorcy. Personalizacja stanowi fundament skutecznej kampanii e-mail marketingowej. Jednak dzisiaj nie wystarczy jedyne wykorzystać imienia odbiorcy w tytule maila, czy w jego treści.
Personalizacja jest procesem, który polega na wykorzystaniu wszystkich informacji o odbiorcy jakie posiadamy i na ich podstawie – opracowanie specjalnej oferty z dopasowaną treścią.
Pomocny jest tutaj content dynamiczny, który pozwala na automatyczne tworzenie treści maila.

  • Segmentacja

Podział uzyskanych odbiorców na różne grupy pomoże nam dopasować komunikaty, które będziemy mogli do nich kierować. Segmentacja, najogólniej rzecz ujmując, polega właśnie na podziale grupy, która pozwoli np. na określenie najbardziej aktywnych klientów od tych, którzy jeszcze nie złożyli żadnego zamówienia. Dzięki temu, że będziemy rozróżniać swoich klientów, będziemy mogli wysłać odpowiedni komunikat, który zmotywuje odbiorcę do działania, którego w dalej chwili będziemy pożądali.
Segmentacja jest procesem podczas którego przypisujemy odbiorcom dodatkowe cechy, czyli pola ze szczegółowymi informacjami o nich, tj. płeć, wiek, lokalizacja, zainteresowania czy też na jakim etapie zakupu się znajdują.
Komunikat można zatem dopasować do konkretnego odbiorcy i przedstawić mu wyłącznie treść, która go zainteresuje.
Segmentacja pozwoli Ci zmniejszyć liczbę wysyłanych wiadomości i skupić swoją uwagę na komunikatach, które faktycznie przynoszą wartość.

 

2. Tworzenie i wysyłanie wiadomości

Internauci są wzrokowcami. Wygląd naszego maila zadecyduje o tym, czy odbiorca zdecyduje się go przeczytać. Oprócz oczywistej atrakcyjności wizualnej wiadomości, musi ona być także prosta w odbiorze. Mamy wyłącznie kilka sekund na przyciągniecie uwagi i ujęcie sensu oferty. Mail nie dość, że musi oddać wartość Twoich produktów, to w dodatku odbiorca, po przeczytaniu go, musi dokładnie wiedzieć co dalej zrobić. Tutaj pojawia się tzw. CTA, czyli wezwanie do działania. Ma ono wprost nakierować odbiorcę na Twoją stronę docelową (czy też w inne miejsce, na które chcesz przekierować odbiorcę).
Mailing można tworzyć na wiele sposobów: przy pomocy gotowych szablonów czy też kreatorów treści lub po prostu samemu. Jeżeli jednak, aspekty techniczne wydają Ci się zbyt trudne, warto skorzystać z odpowiednich narzędzi, które pomogą uniknąć problemów z mailingiem.

3. Jak wysyłać?

Wybór odpowiedniego rozwiązania, które umożliwi nam łatwe, szybkie oraz zorganizowane wysyłanie e-maili do dużej liczby użytkowników, jest bardzo ważnym elementem kampanii email marketingowej. Istotna jest także analizowanie zachowania subskrybentów, aby móc się z nimi komunikować i złożyć odpowiednią ofertę, gdy są najbardziej skłonni do zakupu.
Jeżeli mamy do czynienia z wynajętą bazą odbiorców, ta problematyka nie jest szczególnie istotna. Wystarczy, że partner biznesowy otrzyma od nas treść i wzór wiadomości, którą następnie przesyła do odbiorców. Raporty dotyczące wyników najczęściej otrzymujemy po jej realizacji, ale możemy także śledzić statystyki ruchu na naszej stronie dzięki takim narzędziom jak np. Google Analytics.
Sytuacja komplikuje się, gdy kampania obejmuje własną bazę odbiorców. Wówczas sami zajmujemy się wysyłką wiadomości. Wysyłanie sporej liczby e-maili z własnego konta może skutkować zablokowaniem go. Należy zatem sięgnąć po własny serwer pocztowy lub skorzystanie z platformy do e-mail marketingu.
Pierwsza metoda jest zdecydowanie bardziej czasochłonna. Pomijając aspekty konfiguracji serwera, w późniejszym czasie sami będziemy musieli opracowywać analizę wysyłek. Natomiast platformy do e-mail marketingu są najczęściej tak skonstruowane, aby jak najbardziej uprościć nam pracę. Proces tworzenia wiadomości, zarządzania bazą i budową jej są intuicyjne i nie wymagają od nas szczególnej wiedzy technicznej.

4. Komunikacja na wielu kanałach

Obok odpowiedniego mailingu, warto wykorzystać ogromne możliwości social mediów. Klienta można przekierować na fanpage na Facebooku, na nasz profil na Instagramie, Twitterze, czy też zaprosić do społeczności Pinterest. Klient lubi wiedzieć z czym ma do czynienia i jeżeli chce poznać markę, powinniśmy zadbać o to, aby dostarczyć mu odpowiednich informacji i za pośrednictwem odpowiednich kanałów.

Obok odpowiedniego mailingu, warto wykorzystać ogromne możliwości social mediów. Klienta można przekierować na fanpage na Facebooku, na nasz profil na Instagramie, Twitterze, czy też zaprosić do społeczności Pinterest. Klient lubi wiedzieć z czym ma do czynienia i jeżeli chce poznać markę, powinniśmy zadbać o to, aby dostarczyć mu odpowiednich informacji i za pośrednictwem odpowiednich kanałów.
Dodatkowo, bardzo ważna jest optymalizacja każdego wysyłanego e-maila na urządzenia mobilne. Z pomocą przychodzi tutaj responsywny design, który dostosowuje rozdzielczość danego komunikatu do ekranu urządzenia mobilnego.


Podobało Ci się? Podziel się...

1 Opinia

  1. Świetny tekst, gratuluję! Ze swojej strony chciałabym dodać, że podstawą skutecznych działań email marketingowych jest własna lista mailingowa, która zawiera adresy osób, które rzeczywiście wyraziły zgodę na otrzymywanie komunikacji drogą elektroniczną.

    Tak, jak wspomniane zostało w tekście, poza własną stroną www, świetnym miejscem do zbierania subskrybentów są media społecznościowe. W szczególności Facebook, który wciąż pozostaje wiodącym kanałem social media. Dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się jak w darmowy sposób rozpocząć takie działania na Facebooku i zbierać nowych subskrybentów, zapraszam do lektury tego posta http://bit.ly/2iCtJhp

    Pozdrawiam! 🙂

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*