Działasz w e-commerce? Nie zapominaj o afiliacji!
Marketing afiliacyjny staje się coraz popularniejszym narzędziem stosowanym w branży e-commerce. Jego zaletą jest fakt, że reklamodawca ponosi koszty związane z promowaniem swojej oferty dopiero po osiągnięciu zamierzonego celu – czyli po zdobyciu klienta, który zapłacił za zakup wybranego produktu lub usługi. Chcesz się dowiedzieć, jakie czynniki składają się na sukces podczas pierwszych kroków stawianych w afiliacji? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na Twoje pytanie.
Rynek e-commerce w Polsce oczami konsumentów
Według raportu „E-commerce w Polsce 2018”[1], który został przygotowany przez Gemius Polska, odsetek internautów kupujących w sieci nieustannie rośnie. Zresztą w 2018 roku wyniósł on ponad 56%.
Dlaczego coraz więcej Polaków decyduje się na robienie zakupów przez Internet? Przede wszystkim ze względu na ich przystępny i nieskomplikowany charakter (49%) oraz całodobową dostępność (87%). Natomiast najistotniejszymi czynnikami wpływającymi na wybór konkretnego e-sklepu i wypracowanie dobrej renomy wśród rozszerzającego się grona klientów są, oczywiście, rzeczowe opinie na jego temat. Zadeklarowało tak więcej niż połowa (57%) kupujących internautów.
Afiliacja – rekomendacje internautów jako najlepsza wizytówka e-sklepu
Jak możemy wywnioskować z danych Gemius Polska, zanim e-konsumenci podejmują ostateczną decyzję o wyborze miejsca, w którym dokonają zakupu pożądanego produktu, sięgają oni po zdanie innych osób. Czasem są to opinie zwykłych użytkowników, którzy korzystali już z usług konkretnego e-sklepu. Czasem są to opinie blogerów, znanych osobistości lub zaprzyjaźnionych serwisów internetowych, które mają charakter typowo reklamowy. W tym drugim przypadku zazwyczaj mamy do czynienia z afiliacją.
Czym jest afiliacja? Najprościej mówiąc to inicjowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji oraz współpracy między poszczególnymi podmiotami. Na gruncie marketingowym afiliację ściśle łączy się z funkcjonowaniem sieci afiliacyjnych, czyli grup partnerskich zrzeszających różnego typu reklamodawców oraz wydawców.
Na czym polega siła afiliacji? Z jednej strony, dzięki niej reklamodawcy pozyskują większy ruch na swoich stronach internetowych. Zazwyczaj skutkuje on wzrastającym zainteresowaniem użytkowników bądź lepszą sprzedażą oferowanych produktów. Z drugiej strony, internetowi wydawcy, czyli blogerzy, trendsetterzy i influencerzy, w ramach sieci afiliacyjnych otrzymują za swoje działania zapłatę stosowną do tego, jaką sprzedaż uda im się wygenerować dla konkretnego reklamodawcy. Taki model płatności nazywany jest CPS, od angielskiego określenia cost per sell lub CPA, jeśli otrzymują zapłatę za wygenerowanie konkretnej akcji (np. rejestrację w serwisie).
W marketingu afiliacyjnym wszystkie zaangażowane strony zyskują. Reklamodawcy budują sobie rzeszę zadowolonych użytkowników lub klientów. Wydawcy dostają pieniądze adekwatnie do swoich starań. Natomiast klienci otrzymują rzetelne opinie na temat interesujących ich produktów i usług.
Więcej informacji o afiliacji w odniesieniu do realiów polskich znajdziesz tutaj: Dlaczego w Polsce boimy się afiliacji?
Co wpływa na sukces w afiliacji?
Działająca od 2010 roku firma Admitad, która posiada bogate doświadczenie w marketingu afiliacyjnym, wymienia 5 kluczowych czynników wpływających na osiągnięcie sukcesu w afiliacji podczas stawiania pierwszych kroków. W szczególności mogą się one przydać e-sklepom w pozyskiwaniu nowych klientów i ograniczaniu kosztów prowadzonych działań marketingowych.
Nie jest sekretem, że główną zasadą sukcesu e-sklepu, który współpracuje z siecią afiliacyjną, jest atrakcyjność oferty reklamowej dla wydawców. Wszystko zależy od chęci wydawcy, aby przekierować jak największy ruch na stronę reklamodawcy. Dlatego firmy powinny robić wszystko, aby wystarczająco przekonać wydawców do współpracy z nimi.
– komentuje Ievgenii Gusakovskii, Kierownik Wschodnioeuropejskiego Oddziału Admitad.
Pierwszym a zarazem najważniejszym z czynników jest wynagrodzenie dla wydawcy. Oczywistym jest, że atrakcyjne stawki oraz jasne zasady rozliczania raczej zachęcą blogerów i influencerów do nawiązania potencjalnej współpracy. Wynagrodzenie może być wypłacane elastycznie (np. jako procent od wartości zamówienia użytkownika) lub sztywno (jako z góry ustalona kwota za jedno zamówienie).
Kolejnym czynnikiem są rodzaje ruchu, które może zapewnić konkretny wydawca. Każdy reklamodawca wybiera takie rodzaje ruchu, które sprawdzą się najlepiej w prowadzonym przez niego modelu biznesowym. Jednym reklamodawcom będzie zależeć na zwiększeniu zasięgu w Internecie i social media. Inni będą dążyć do zwiększenia liczby realizowanych zamówień. Dlatego należy zwracać na to uwagę podczas wykorzystywania afiliacji w marketingu.
Procent potwierdzonych konwersji także wywiera silny wpływ na atrakcyjność oferty reklamodawcy w oczach wydawcy. Na bazie tego odsetka wydawcy oceniają, ile są w stanie zarobić w ramach danego przedsięwzięcia jeszcze przed jego rozpoczęciem. Im wyższym procentem potwierdzonych konwersji może pochwalić się reklamodawca, tym łatwiej będzie mu zbudować własną sieć afiliacyjną.
Myśląc o nawiązaniu współpracy z siecią partnerską, reklamodawcy powinni również zadbać o wysoką renomę swojej marki. Wydawcy szybciej zaufają marce, a tym samym chętniej ją będą promować, jeśli cieszy się ona nienadszarpniętym wizerunkiem oraz wystarczającą popularnością na rynku.
Ostatnim czynnikiem wpływającym na sukces w afiliacji jest indywidualne podejście reklamodawcy do wydawcy. W wielu przypadkach specjalna oferta współpracy, przygotowana z myślą o konkretnym, najzdolniejszym wydawcy, może przyczynić się do wzrostu jego zaangażowania w działania marketingowe.
Podsumowując, wynagrodzenie, dozwolone rodzaje ruchu, procent potwierdzonych konwersji, dobra reputacja oraz indywidualne podejście – to są najistotniejsze czynniki, które mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w marketingu afiliacyjnym, a tym samym do poszerzenia grona klientów i zmniejszenia kosztów promocji.
—–
[1] Raport „E-commerce w Polsce 2018”, Gemius Polska. Szczegóły znajdziesz tutaj.