Budowa i pozycjonowanie sklepu internetowego – wskazówki dla początkujących

seo dla sklepu internetowego

Myślisz o własnym sklepie internetowym? Chcesz poszerzyć usługi o sprzedaż online? Niestety, budowa i pozycjonowanie sklepu e-commerce to dla Ciebie wielka niewiadoma? To normalne, w końcu przedsiębiorca powinien znać się przede wszystkim na biznesie, nie na marketingu. Służymy więc pomocą i omawiamy najistotniejsze kwestie dotyczące sklepów internetowych. Zachęcamy do lektury!

Gdzie założyć sklep internetowy?

Jedną z pierwszych decyzji, jakie należy podjąć, jest wybór platformy, na której ma być zbudowany sklep e-commerce. Dostępne są platformy open source ‒ bezpłatne, w przypadku których nie musimy martwić się o abonament oraz typu SaaS, czyli platformy abonamentowe. 

Wśród możliwych rozwiązań znajdują się: 

  • WooCommerce (idealne rozwiązanie dla małych i średnich sklepów)
  • PrestaShop
  • Sky-Shop
  • Shoper
  • Shoplo
  • Shopify
  • Magento
  • RedCart.

Wybierając platformę, warto zwrócić uwagę na to, aby była intuicyjna w obsłudze (zwłaszcza, jeśli nie mamy wiedzy z zakresu programowania). Istotne są także opłaty związane z zakupem platformy, funkcjonalności sklepu, możliwość prowadzenia działań z zakresu pozycjonowania. Co więcej, nasz sklep powinien mieć intuicyjną ścieżkę zakupową i być bezproblemowy w obsłudze. 

W wyborze z pewnością pomogą specjaliści z agencji interaktywnej. W porządnych agencjach w pierwszej kolejności odbywa się rozmowa, na podstawie której wybierane się odpowiednie w danym przypadku rozwiązania. 

Uruchomienie sklepu internetowego ‒ co dalej? 

Przejdźmy w końcu do tytułowego pozycjonowania. Każda osoba chcąca rozkręcić biznes w internecie, powinna pamiętać, że sama budowa, nawet bardzo nowoczesnego i funkcjonalnego sklepu e-commerce, to dopiero połowa sukcesu. Należy jeszcze zadbać o widoczność witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, czyli o pozycjonowanie. 

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego? 

seo

Pozycjonowanie sklepu internetowego to długofalowy proces, którego celem jest uzyskanie jak najwyższych pozycji w bezpłatnych, czyli organicznych wynikach wyszukiwania.

Konieczne są tutaj przygotowanie strategii, prowadzenie prac w obrębie witryny i poza nią, bieżąca analityka i monitoring działań. Wśród najistotniejszych czynności wymienić możemy takie, jak: 

  • Dobór fraz kluczowych: dobrze wykorzystać frazy brandowe, informacyjne, produktowe, generyczne, dzięki temu dotrzemy do klientów znajdujących się w różnych miejscach lejka zakupowego. 
  • Wartościowy content: unikalne opisy produktów i kategorii, artykuły blogowe. 
  • SEO techniczne: optymalizacja prędkości ładowania, przyjazne adresy URL, zawierające słowa kluczowe metadane, usuwanie błędów, dostosowanie sklepu do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.  
  • Wygląd sklepu: przemyślana struktura sklepu, dobra hierarchizacja kategorii, intuicyjna ścieżka zakupowa. 
  • Linkowanie: profil linków to ważny czynnik rankingowy Google’a. Linkowanie wewnętrzne ma pozytywny wpływ na indeksację witryn, ułatwia też użytkownikom poruszanie się w obrębie sklepu. Linkowanie  zewnętrzne, czyli odnośniki ze źródeł zewnętrznych, to większa moc i pozycja witryny.  

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego związane jest z kosztami. Z jakim wydatkiem powinniśmy liczyć się, nawiązując współpracę z agencją SEO? Oczywiście nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Miesięczne koszty mogą wahać się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko uzależnione jest od takich czynników, jak:

  • historia sklepu,
  • wielkość sklepu, 
  • branża, w jakiej działamy (niektóre branże są bardzo konkurencyjne, a to sprawia, że pozycjonowanie trwa dłużej i generuje większe koszty),
  • zakres prac, jakie należy wykonać.  

Bardzo często, po analizie sklepu i poznaniu preferencji klienta, przygotowywana jest indywidualna, bezpłatna wycena. 

Efekty pozycjonowania ‒ kiedy będą widoczne?  

pozycjonowanie sklepu

Kiedy można spodziewać się efektów pozycjonowania sklepu internetowego? Czy dobrym rozwiązaniem jest zakończenie współpracy z agencją SEO, jeśli po miesiącu czy dwóch nie widzimy efektów? 

Pozycjonowanie to długofalowy proces, wdrażanie różnego typu działań, indeksacja, wymagają czasu. Zazwyczaj pierwsze efekty widoczne są po około 4 miesiącach, satysfakcjonujące po roku. Czas potrzebny na uzyskanie efektów uzależniony jest między innymi od takich czynników, jak: 

  • historia domeny
  • pozycje, jakie aktualnie zajmuje sklep e-commerce
  • środki, jakie chcemy przeznaczyć na pozycjonowanie (większy budżet to większe możliwości i szybsze efekty).

Warto o tym pamiętać i dać specjalistom nieco więcej czasu. Prace, jakie wykonują fachowcy, możemy weryfikować dzięki raportom, które co miesiąc powinniśmy otrzymywać od agencji, z którą rozpoczęliśmy współpracę. 


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*