Budowa i pozycjonowanie sklepu internetowego – wskazówki dla początkujących
Myślisz o własnym sklepie internetowym? Chcesz poszerzyć usługi o sprzedaż online? Niestety, budowa i pozycjonowanie sklepu e-commerce to dla Ciebie wielka niewiadoma? To normalne, w końcu przedsiębiorca powinien znać się przede wszystkim na biznesie, nie na marketingu. Służymy więc pomocą i omawiamy najistotniejsze kwestie dotyczące sklepów internetowych. Zachęcamy do lektury!
Gdzie założyć sklep internetowy?
Jedną z pierwszych decyzji, jakie należy podjąć, jest wybór platformy, na której ma być zbudowany sklep e-commerce. Dostępne są platformy open source ‒ bezpłatne, w przypadku których nie musimy martwić się o abonament oraz typu SaaS, czyli platformy abonamentowe.
Wśród możliwych rozwiązań znajdują się:
- WooCommerce (idealne rozwiązanie dla małych i średnich sklepów)
- PrestaShop
- Sky-Shop
- Shoper
- Shoplo
- Shopify
- Magento
- RedCart.
Wybierając platformę, warto zwrócić uwagę na to, aby była intuicyjna w obsłudze (zwłaszcza, jeśli nie mamy wiedzy z zakresu programowania). Istotne są także opłaty związane z zakupem platformy, funkcjonalności sklepu, możliwość prowadzenia działań z zakresu pozycjonowania. Co więcej, nasz sklep powinien mieć intuicyjną ścieżkę zakupową i być bezproblemowy w obsłudze.
W wyborze z pewnością pomogą specjaliści z agencji interaktywnej. W porządnych agencjach w pierwszej kolejności odbywa się rozmowa, na podstawie której wybierane się odpowiednie w danym przypadku rozwiązania.
Uruchomienie sklepu internetowego ‒ co dalej?
Przejdźmy w końcu do tytułowego pozycjonowania. Każda osoba chcąca rozkręcić biznes w internecie, powinna pamiętać, że sama budowa, nawet bardzo nowoczesnego i funkcjonalnego sklepu e-commerce, to dopiero połowa sukcesu. Należy jeszcze zadbać o widoczność witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, czyli o pozycjonowanie.
Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?
Pozycjonowanie sklepu internetowego to długofalowy proces, którego celem jest uzyskanie jak najwyższych pozycji w bezpłatnych, czyli organicznych wynikach wyszukiwania.
Konieczne są tutaj przygotowanie strategii, prowadzenie prac w obrębie witryny i poza nią, bieżąca analityka i monitoring działań. Wśród najistotniejszych czynności wymienić możemy takie, jak:
- Dobór fraz kluczowych: dobrze wykorzystać frazy brandowe, informacyjne, produktowe, generyczne, dzięki temu dotrzemy do klientów znajdujących się w różnych miejscach lejka zakupowego.
- Wartościowy content: unikalne opisy produktów i kategorii, artykuły blogowe.
- SEO techniczne: optymalizacja prędkości ładowania, przyjazne adresy URL, zawierające słowa kluczowe metadane, usuwanie błędów, dostosowanie sklepu do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
- Wygląd sklepu: przemyślana struktura sklepu, dobra hierarchizacja kategorii, intuicyjna ścieżka zakupowa.
- Linkowanie: profil linków to ważny czynnik rankingowy Google’a. Linkowanie wewnętrzne ma pozytywny wpływ na indeksację witryn, ułatwia też użytkownikom poruszanie się w obrębie sklepu. Linkowanie zewnętrzne, czyli odnośniki ze źródeł zewnętrznych, to większa moc i pozycja witryny.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?
Pozycjonowanie sklepu internetowego związane jest z kosztami. Z jakim wydatkiem powinniśmy liczyć się, nawiązując współpracę z agencją SEO? Oczywiście nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Miesięczne koszty mogą wahać się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko uzależnione jest od takich czynników, jak:
- historia sklepu,
- wielkość sklepu,
- branża, w jakiej działamy (niektóre branże są bardzo konkurencyjne, a to sprawia, że pozycjonowanie trwa dłużej i generuje większe koszty),
- zakres prac, jakie należy wykonać.
Bardzo często, po analizie sklepu i poznaniu preferencji klienta, przygotowywana jest indywidualna, bezpłatna wycena.
Efekty pozycjonowania ‒ kiedy będą widoczne?
Kiedy można spodziewać się efektów pozycjonowania sklepu internetowego? Czy dobrym rozwiązaniem jest zakończenie współpracy z agencją SEO, jeśli po miesiącu czy dwóch nie widzimy efektów?
Pozycjonowanie to długofalowy proces, wdrażanie różnego typu działań, indeksacja, wymagają czasu. Zazwyczaj pierwsze efekty widoczne są po około 4 miesiącach, satysfakcjonujące po roku. Czas potrzebny na uzyskanie efektów uzależniony jest między innymi od takich czynników, jak:
- historia domeny
- pozycje, jakie aktualnie zajmuje sklep e-commerce
- środki, jakie chcemy przeznaczyć na pozycjonowanie (większy budżet to większe możliwości i szybsze efekty).
Warto o tym pamiętać i dać specjalistom nieco więcej czasu. Prace, jakie wykonują fachowcy, możemy weryfikować dzięki raportom, które co miesiąc powinniśmy otrzymywać od agencji, z którą rozpoczęliśmy współpracę.