Automatyzacja Marketingu – Jakie Korzyści Może Przynieść Twojej Firmie?

automatyzacja marketingu

Automatyzacja działań marketingowych to obecnie jedno z najpopularniejszych działań firm pragnących efektywnie pozyskiwać i analizować dane, których dostarczają im obecni lub potencjalni klienci. Jeszcze niedawno za obsługę procesów tych odpowiedzialni byli zatrudnieni pracownicy mający dostęp do mniej lub bardziej skutecznych narzędzi czy aplikacji. Obecnie sytuacja ta odwróciła się – pewne powtarzane mechanicznie czynności mogą wykonywać tak zwane systemy marketing automation.

 

Automatyzacja procesów marketingowych – cel

Nadrzędnym celem marketingu w ogóle jest pozyskanie tak zwanych leadów, czyli potencjalnych klientów (osób fizycznych lub firm), zainteresowanych zakupem produktów lub usług oferowanych przez firmę. Klient taki powinien  pozostawić na formularzu zamieszczonym na stronie internetowej swoje dane osobowe i kontaktowe (na przykład adres e-mail) lub zapisać się na newsletter – te działania dowodzą, że jest zainteresowany ofertą i posiada odpowiedni budżet pozwalający mu dokonać zakupu towaru lub usługi.

Proces pozyskiwania leadów jest dość czasochłonny – potencjalnych klientów trzeba zidentyfikować w oparciu o ich odpowiedzi na zapytania ofertowe, pogrupować pod względem określonych czynników, zaprojektować następnie kampanie mailingowe i wiele innych. Celem automatyzacji marketingu jest usprawnienie tych procesów za pomocą specjalistycznych systemów. To przekłada się bezpośrednio na wzrost skuteczności kampanii marketingowych, a więc i na wzrost konwersji sprzedaży.

Marketing automation – jakie procesy wykonasz dzięki automatyzacji marketingu?

Oprogramowanie do automatyzacji marketingu pozwala nie tylko na podniesienie współczynnika konwersji, a więc spodziewanych działań potencjalnego klienta, ale także na wprowadzenie wyjątkowej relacji między firmą a klientem. Dzięki bardzo precyzyjnej analizie i wykorzystaniu przekazanych przez klienta informacji, możliwe staje się przekazanie mu informacji i oferty w sposób ściśle dopasowany do jego wyjątkowych potrzeb i w optymalnym dla niego czasie. Ogromną zaletą marketing automation jest więc fakt, że nie musimy już wysyłać klientom setek nietrafionych wiadomości czy zapytań, lecz zaproponować ofertę całkowicie spersonalizowaną, przygotowaną w oparciu o jego indywidualne potrzeby.

Aby jednak tak się mogło stać, narzędzia marketing automation muszą wykonać szereg skomplikowanych działań. Jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych narzędzi jest platforma DMSales stworzona w ramach Programu Operacyjny Inteligentny Rozwój specjalnie po to, by zapewniać wsparcie w działaniach marketingowych.

 

flaga Unii Europejskiej

Głównym celem realizowanego projektu unijnego jest prowadzenie działań badawczo-rozwojowych. Dzięki takim działaniom ma zostać opracowany nowy inteligentny system CRM, pozwalający na szybkie i wygodne kontaktowanie się z Klientami. System powstać ma w oparciu o najnowsze, zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji oraz mechanizmy machine learning – uczenia maszynowego. Rezultatem realizowanych działań będzie znacząco ulepszony produkt DMSales, posiadający zaimplementowany system sztucznej inteligencji. Dzięki temu, nawiązanie odpowiedniego kontaktu z Klientami stanie się prostsze i bardziej efektywne. Budowanie relacji opierać się będzie na wielu źródłach w tym social media – Instagram, Facebook, Linkedin”

 

Główne funkcjonalności systemu:

  • Integracja źródeł danych wskazujących zdarzenia w kontaktach – marka – odbiorca.
  • Prowadzenie dokładnej analityki w oparciu o sztuczną inteligencję. 
  • Zautomatyzowanie komunikacji, które uwzględnia kontekst i odpowiedni czas na podjęcie kontaktu.
  • Uniwersalne API.
  • Wprowadzenie innowacyjnych smartkontraktów, które pozwalać będą na zawieranie umów transnarodowych.

     

Automatyzacja marketingu – etapy działań

System zarządzania relacjami z klientami o nazwie DMSales powstał dzięki programowi unijnemu i działa w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji, służąc do zbudowania oraz utrzymania relacji z klientami. To innowacyjny system wykorzystujący mechanizm uczenia maszynowego, który pozwala nawiązywać relacje z klientami w oparciu o dane płynące z szeregu różnorodnych źródeł dostępnych za pośrednictwem Internetu. Jednym z takich źródeł są social media, czyli portale społecznościowe jak Facebook czy Instagram. Oto jak działa platforma.

Monitorowanie zachowań klientów

Monitorowanie zachowań ewentualnych klientów to pierwszy etap działań realizowanych przez platformę marketing automation DMSales. Dane o zachowaniach i zwyczajach zakupowych są podstawą kampanii marketingowych ściśle dopasowanych do potrzeb i preferencji każdego klienta. Firmowa strona zintegrowana z platformą może dostarczyć danych służących do zbudowania profili behawioralnych i dzięki temu pomóc zidentyfikować i znaleźć nowych klientów dla firmy.

Podział odbiorców

Jednym z istotniejszych działań marketingu jest segmentacja odbiorców i stworzenie dla każdej z wyodrębnionych grup inteligentnej kampanii marketingowej. Platforma do automatyzacji marketingu  uczy się zachowań klientów, których poszukujesz i projektuje scenariusze kampanii oparte w całości o ich wyjątkowe potrzeby i zainteresowania. Dzięki temu każdy wysłany e-mail trafi dokładnie do tej osoby, do której powinien trafić i to w optymalnym dla niej czasie. To pozwala na zdobycie jego zaufania do firmy i zbudowanie relacji. Poza tym, dzięki wykorzystaniu omawianego narzędzia, możesz na bieżąco śledzić zachowania online odbiorców swoich ofert.

Integracja procesów marketingowych i sprzedażowych

Marketing automation to rozwiązania, które powinny w maksymalny sposób upraszczać wszelkiego rodzaju procesy związane z działaniami marketingowymi i sprzedażowymi. Aby efekt taki uzyskać, warto korzystać z narzędzi integrujących te działania. I takim narzędziem jest właśnie omawiana platforma – pozwala znacząco podnieść skuteczność kampanii i jej opłacalność dzięki:

  • lead scoringowi – termin ten oznacza przeprowadzenie selekcji klientów na podstawie poziomu ich lojalności. To pozwala wyłowić najbardziej cennych klientów, ale także monitorować zachowania innych i reagować na nie;
  • inteligentnym powiadomieniom – inteligentne, czyli takie, które reagują na konkretne działania klientów w sieci;
  • statystykom i ich analizie – prowadzone na bieżąco statystyki pozwalają stale badać reakcje klientów i kontrolować efektywność prowadzonych działań z zakresu marketingu.

 

System marketing automation eliminuje wiele problemów dotyczących działań prowadzonych w zakresie marketingu. Jednym z nich jest konieczność ręcznego przepisywania danych i wprowadzania ich na indywidualną kartę kontaktu. Kolejną sprawą godną uwagi jest fakt, iż nie ma konieczności kupowania dodatkowego oprogramowania do projektowania kampanii marketingowych i zatrudniania pracownika wykwalifikowanego do jego obsługi.

Platforma wykorzystuje dane pochodzące z jakiegokolwiek systemu CRM, analizując je i prognozując zachowania klientów – to tak zwany system CRM DMSales, który obejmuje również funkcję automatycznego asystenta sprzedaży bazującego na popularnym Messengerze. Tym, co równie istotne dla potencjalnego użytkownika, jest możliwość pracy na urządzeniach mobilnych i prosty, intuicyjny interfejs.

Automatyzacja marketingu – jakie efekty można osiągnąć?

Działania marketingowe prowadzone są przez każdą z firm – nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale także małe, rodzinne biznesy. Nowoczesne podejście do tego zagadnienia pozwala nie tylko znacząco podnieść skuteczność prowadzonych kampanii, ale również zoptymalizować koszty poniesione na ich realizację, choćby poprzez wyeliminowanie konieczności tworzenia kolejnych stanowisk dla specjalistów obsługujących oprogramowanie.

Jakie jeszcze efekty możemy osiągnąć dzięki korzystaniu z nowoczesnych narzędzi do automatyzacji działań marketingowych? Oto one:

  • – wzrost ilości i jakości pozyskanych kontaktów,
  • poprawa jakości komunikacji z klientami oraz nawiązanie nowych relacji poprzez wykorzystanie spersonalizowanych informacji marketingowych,
  • – bardziej szczegółowa wiedza na temat zachowań i preferencji ewentualnych klientów,
  • – podniesienie współczynnika konwersji oraz sprzedaży,
  • – obniżenie kosztów,
  • integracja poszczególnych procesów marketingowych i sprzedażowych,
  • – łatwy dostęp do bieżących analiz i możliwość reagowania na zmiany w zachowaniach klientów,
  • – podniesienie efektywności komunikacji wewnątrz firmy pomiędzy działami marketingowym i sprzedażowym.

 

Jak więc widzimy, jedno proste narzędzie może przynieść firmie wiele korzyści, stając się dla niej jedną z najbardziej trafionych inwestycji.

Podsumowanie

Czy zatem automatyzacja marketingu jest w stanie zastąpić tradycyjne narzędzia? Bez wątpienia tak – przemawiają za tym zarówno kwestie ekonomiczne, jak i organizacyjne, a to podstawowe czynniki determinujące politykę każdego przedsiębiorstwa. Nowoczesne rozwiązania pozwalają jeszcze efektywniej wykorzystywać zasoby firmy, prowadzić bardziej celowane kampanie marketingowe i, co prawdopodobnie najważniejsze, budować lepsze niż kiedykolwiek do tej pory relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami.

projekt unijny

Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*