8 porad – zarządzanie czasem pracy
Zarabianie w internecie, freelancing czy inne metody zarabiania przy komputerze mają to do siebie, że często pracujemy sami. Tym samym samodzielnie wyznaczamy sobie zadania, organizujemy pracę, wykonujemy ją i kontrolujemy efekty. Takie podejście wymaga od nas ogromnej samodyscypliny, którą jak pewnie dobrze wiecie trudno jest utrzymać. Facebook, YouTube, Newsy, e-mail, wszystkie te rzeczy to idealne narzędzia do rozpraszania naszej uwagi, dlatego tak ważna jest odpowiednia organizacja swojej pracy oraz zarządzanie czasem pracy.
W tym artykule postaram się Wam przedstawić kilka uniwersalnych porad, które sprawdzają się bardzo dobrze w organizacji samodzielnej pracy przy komputerze (również w moim przypadku).
1. Rób listę zadań – codziennie
To chyba najważniejsza porada. Twórz listy swoich zadań, codziennie. Najlepiej wieczorem, na kolejny dzień. Tworzenie list pozwala odciążyć mózg. Nie musisz martwić się, że czegoś zapomnisz, łatwiej się zrelaksujesz. Tworzenie list dzień wcześniej również bywa pomocne. Na drugi dzień rano, możesz od razu zabrać się za działanie, a w ciągu nocy Twój mózg może wymyślić coś ciekawego na podsunięte mu wieczorem tematy. Z racji na fakt, że pracujemy przy komputerze pewnie wolisz wykorzystać jakąś aplikację lub wtyczkę do tworzenia list. Z mojej strony mogę polecić narzędzie Asana, które swoją drogą ma znacznie większe możliwości niż tylko tworzenie list.
2. Ustalaj priorytety zadań
Samo tworzenie listy to nie wszystko, segreguj zadania według ich istotności, nadaj im stosowne priorytety. Możesz wykorzystać do tego metodę ABC, według której musisz podzielić zadania na trzy grupy. A to zadania najważniejsze, B mniej ważne, a C najmniej ważne. Zawsze zaczynaj pracę od grupy A. Metoda ta nawiązuje również do zasady Pareto, według której 20% zadań odpowiada za 80% rezultatu. Te 20% to właśnie grupa A.
3. Ustalaj i weryfikuj cele
Dążenie do konkretnego celu jest bardzo ważne, dlatego ustalaj sobie konkretne cele i weryfikuj ich wykonanie. Pamiętaj, że cel musi być konkretny, mierzalny i osadzony w czasie. Musisz móc łatwo zweryfikować jego wykonanie.
4. Znajdź i wyeliminuj pożeracze czasu
Każdy z nas ma swoje pożeracze czasu, na które często traci go zbyt dużo. Zanim zaczniesz reorganizację swojej pracy zidentyfikuj te elementy u siebie i postaraj się je wyeliminować. Jeśli będziesz wiedział na co tracisz najwięcej czasu, będziesz bardziej uważny. Jeśli tracisz dużo czasu na stronach internetowych typu Kwejk, YouTube czy Facebook, może Ci pomóc wtyczka StayFocused. Możesz ją skonfigurować w taki sposób, aby po określonym czasie blokowała dostęp do konkretnej strony.
Jeszcze jedno, nie sprawdzaj ciągle maila!
5. Naucz się odmawiać
Asertywność – oklepane, a nadal istotne. Z własnego doświadczenia wiem, że pracując w domu często nie jest się branym na poważnie, nawet przez rodzinę. Co za tym idzie często proszą nas oni o drobną przysługę lub powierzają nam inne zadanie, bo przecież pracujesz w domu i możesz dokończyć to później. Rada jest jedna – naucz się odmawiać.
6. Porzuć multitasking
Wielozadaniowość, pomimo że ostatnio bardzo popularna, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Najlepiej oddać się w całości jednemu zadaniu i ukończyć ja dokładnie. Po pierwsze będzie wykonane w należyty sposób, a po drugie skończysz je szybciej. Dopiero po zakończonym zadaniu bierz się za następne.
7. Uporządkuj bałagan
Bałagan jest zły, zarówno na komputerze jak i w okół Ciebie. Rozprasza, wprowadza nieład i zamieszanie. Nie zapisuj wszystkiego na pulpicie, zaplanuj sobie odpowiednią strukturę katalogów, wykorzystaj chmurę. Widzisz już jak łatwo możesz znaleźć plik, którego ostatnio szukałeś?
8. Deleguj zadania
Z pewnością są rzeczy, których nie musisz robić sam. Zleć je komuś. Nie mówię tu o zatrudnianiu pracowników. Skorzystaj z usług znajomych lub freelancerów. Czasami warto podzielić się zarobkami z danego zlecenia lub projektu. Tym bardziej, jeśli w tym czasie możesz zrobić 2 lub 3 takie projekty.
Zaprezentowane powyżej porady nie muszą być dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem, mimo wszystko powinny choć trochę pomóc. Testuj je, modyfikuj, szukaj nowych rozwiązań. Sprawdzaj jak dużo udało Ci się zrobić i testuj inne rozwiązania. Mam nadzieję, że pomogłem uczynić Twój dzień pracy bardziej efektywnym (a odpoczynek bardziej relaksującym).