23 zasady niesamowitego copywritingu cz. 1 – Jak napisać wstęp?

niesamowity copywriting

Bycie dobrym copywriterem jest trudne, prawda? A bycie znakomitym copywriterem jest już sztuką.
Istnieje masa zasad dotycząca tworzenia unikalnych treści, ale tak naprawdę można sprowadzić je do kilkunastu najważniejszych. Niniejszy poradnik zawiera 23 zasady copywritingu, które przyniosą Ci sukces. 

Napisanie artykułu, który odpowiadałby na wszystkie obowiązujące powszechnie zasady copywritingu jest raczej niemożliwe. Nie mniej jednak, nie trzeba tego robić, żeby poprawić Twoje statystki. Poniższy artykuł odpowie na Twoje największe pytania.

W poszczególnych częściach dowiesz się:
– jak napisać streszczenie postu, które podniesie Ci oglądalnosć strony
– jak stworzyć niepowtarzalne tagi tytułowe, które zwiększą Twój współczynnik klikalności
– jak użyć Zombie do podniesienia umiejętności pisarskich
– jak napisać kuszący podtytuł.

Jak zachęcić odbiorcę, żeby przebrnął przez nasz artykuł?

Z godnie z zasadą, że liczy się pierwsze wrażenie: napisz bardzo dobry wstęp. Musisz w nim zawszeć istotę treści, namówić czytelnika, żeby został na Twojej stronie i zainteresować go na tyle, żeby przeczytał Twoją pracę. Innymi słowy – musisz sprzedać swój artykuł i masz na to zaledwie parę sekund.
Niemożliwe?
Wręcz przeciwnie. Istnieje parę sztuczek, które każdy szanujący się copywriter zna i posługuje się nimi na co dzień.

W pierwszej części tego poradnika dowiesz się jak napisać wstęp na tyle dobry, żeby przyciągał odbiorców na Twoją stronę internetową.

 

1. Zacznij od pytania

Człowiek ma to do siebie, że chciałby zawsze widzieć pełny obraz. Nieważne co to jest – niewiedza nas męczy i będziemy dążyli do tego, żeby poznać odpowiedź. Dlaczego zatem nie wykorzystać tego w copywritingu?
Używaj pytań – nie tylko wbudzisz faktyczne zainteresowanie czytelnika, ale użytkownicy będą także skrolować Twój artykuł w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytania.

Matthew Woodwar przygotował schemat takiego otwarcia:

  • Co jeśli powiem Ci, że [temat] nie musi być [mocne słowo] lub [mocne słowo]?

Np. Co jeśli powiem Ci, że dieta nie musi być droga i monotonna?

  • Brzmi [przymiotnik], prawda?

    Np. Brzmi pięknie, prawda?

  • Ile razy próbowałeś [temat], ale okazało się, że [niepożądana sytuacja]

Np. Ile razy próbowałeś trzymać się diety, ale okazywało się to nudne i rezygnowałeś po dwóch miesiącach?

  • Zastanawiałeś się kiedyś, czy można [pożądane działanie], bez konieczności [niepożądane działanie]?

Np.  Zastanawiałeś się kiedyś, czy można mieć piękną sylwetkę, bez konieczności liczenia kalorii wszystkich posiłków?

Wszystko co musisz zrobić, to napisać taki wstęp, który sprawi, że użytkownicy postanowią przeczytać Twój artykuł do końca, bo będą wiedzieli, że są we właściwym miejscu.

 2. Wykorzystaj metodę APP

Jest to prosta metoda używana przez Briana Deana w jego badaniach nad copywritingiem. Jest niezwykle skuteczna i dziecinnie prosta w wykorzystaniu. Wszystko sprowadza się do trzech kroków:

Agree – Zauważenie problemu czytelnika, potwierdzenie go i zgodzenie się z nim.

Promise – Złożenie obietnicy, że rozwiążemy ten problem.

Previev – Przedstawienie przedsmaku tego, co znajdą w dalszej części artykułu

metoda app

Jest to niezwykle praktyczny schemat. Już w pierwszych słowach artykułu informujesz czytelnika, że znalazł się na odpowiedniej stronie. Co więcej, budowa pierwszej części metody APP skonstruowana jest tak, aby odbiorca mógł się z nami utożsamić. Zwracamy bezpośrednią uwagę na jego problem, przyznajemy, że on faktyczne istnieje i zgadzamy się z nim. Ludzie lubią mieć poparcie czy to w realnym świecie, czy w wirtualnej rzeczywistości.

W drugim etapie składamy obietnicę: tak, znajdziesz tu odpowiedź na nurtujące Cię pytanie; tak, wyjaśnimy Ci jak zmienić baterie w zlewie. Cokolwiek by to nie było, czytelnik musi mieć pewność, że w dalszej części artykułu dowie się tego, czego faktycznie chce. Męczące jest skakanie po stronach i szukanie treści, która nas interesuje zwłaszcza, gdy trafiamy na witryny, które dostarczają nam tych informacji niewiele lub wcale. Dlatego w metodzie APP istnieje także trzecia (i ostatnia) część, która wiąże się z obietnicą – przegląd treści artykułu.

W ostatnim akapicie napisz najważniejsze informacje, które można znaleźć w twojej pracy. Najlepiej, żeby były to treści najczęściej wyszukiwane, ale do tego jeszcze dojdziemy. Wyjaśnij krótko o co chodzi w artykule, co jest w nim naprawdę istotnego i zaproś do przeczytania całego tekstu.

W praktyce wygląda to mniej więcej tak:

dieta cud nie istnieje

 

3. Nie zapomnij o metodzie „Mostu”

Metoda jest trzystopniowa.

Krok pierwszy:
Pozwól czytelnikowi na rozmarzenie się. Poproś, żeby wyobraził sobie co tylko chce, ale oczywiście musisz im w tym pomóc. Poprowadź ich przez ten fragment tak, żeby faktycznie wyobrażali sobie konkretny obraz, np.

Wyobraź sobie najpiękniejszą sukienkę na świecie. W upragnionym rozmiarze. Pomyśl o tym, że ją zakładasz i że idealnie na Tobie leży. Świetne uczucie, prawda?

Krok drugi
Sprowadź czytelnika na ziemię. Wiem, że to brutalne, ale konieczne. Musisz uświadomić mu, że to, gdzie teraz się znajduje jest dalekie od jego marzeń. Ma się z tym poczuć źle i zapragnąć zmian.

Gdy otworzysz oczy, to uświadomisz sobie, że to, gdzie teraz jesteś, jest zbyt dalekie od upragnionego ideału, prawda? Miałaś przestrzegać diety, ale zawsze znajdzie się jakaś wymówka: szybciej jest zjeść w fastfoodzie, nie masz czasu gotować jedzenia do pracy, więc kupujesz coś po drodze. A filmu bez chipsów nie da się oglądać. Nie mam racji?
Wiem, że prawdopodobnie męczą cię poradniki, które czytasz, bo wcale nie dają ci kopa do działania, ale myślę, że tym razem dobrze trafiłaś – mogę Ci pomóc. 

Krok trzeci

Gdy już masz pewność, że wywarłeś na czytelniku odpowiednio duże wrażenie – otwieramy przed nim most między światem fantazji i rzeczywistością. Dajemy mu receptę na to jak z niepożądanej sytuacji przejść do tego, czego pragniemy.

Moja metoda gwarantuje Ci systematyczne tracenie na wadze. Nie wymaga dużego nakładu pieniężnego, całkowitej zmiany stylu życia i nie opiera się wyłącznie na liściu sałaty. Będziesz jeść także czekoladę, znajdzie się czas na hamburgera. Wszystko, czego potrzebujesz wiedzieć, by osiągnąć sukces, znajduje się poniżej. 

I to wszystko. Trzy proste kroki, żeby przyciągnąć uwagę czytelnika.

W kolejnych częściach poradnika zajmiemy się słowami kluczowymi, kuszącymi tytułami i znajdziemy wspólny mianownik między Twoimi umiejętnościami pisarskimi, a Zombie. Zapraszamy do części II, czyli wskazówek dotyczących tekstu właściwego.


Podobało Ci się? Podziel się...

Dodaj opinię

Twój email nie będzie opublikowany.

Możesz użyć HTML'a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*